fredag 27 mars 2009

Kommer TV-tablån att dö?

Jag har just läst Björn Jefferys Tv-tablån kommer att dö och har som vanligt något att säga om saken. Tv-tablån kommer INTE att dö. I alla fall inte under en överskådlig framtid.

Jag är lite oroad över on demand-samhället. Att vi hela tiden skall få tillgång till allt, när vi vill och hur vi vill. Vad är spänningen i det? Väntan på att favoritserien, programmet skall dra igång är minst lika kittlande som när man väl sitter bänkad framför tv några minuter innan premiären. Och sedan följer ett tomrum när man inser att väntandet var höjdpunkten - ungefär som när man var liten och väntade på att det skulle bli julafton och julklapps öppningsdags.

Jag tror att vi människor skulle må bättre av att om vi inte hela tiden fick allt serverat på våra egna villkor. Men samtidigt gillar jag inte idén över att någon styr våra tv-vanor så pass strikt som vissa kanaler kan göra ibland. Det är lite tveeggat.

Men som sagt... visst kommer tv-tablån att dö helt och hållet men det ligger nog åtminstonde 20-30 år fram i tiden. Fram tills dess är jag väldigt nyfiken på hur TV 3 Play, SVT Play, Kanal 5:s webb-tv och TV 4 Replays fortsatta utveckling.

Inga kommentarer: