fredag 20 mars 2009

Dokusåpan med stort D

Det enda jag minns från "Real World Stockholm" från 1995 är en stationär kamera som filmade någon som sov till halv tre på eftermiddagen på en madrass i ett hörn. Först, men inte störst - och verkligen inte heller bäst.

Jag vet inte vad varför jag bänkde mig framför teven på premiärdagen för 12 år sedan, det var nog kvällsblaskorna förtjänst. Jag är en sådan som hajjar till när något nyhetsankare säger:

-Vi vill varna känsliga människor för det här klippet.

I mitt huvudet låter det snarare så här:

-Det här måste ni bara se!

Människan är nyfiken av naturen och jag är inget undantag, jag lockades väldigt mycket av rubrikerna som "Mobbnings-tv", "deltagare begick självmord efter vistelsen på ön" osv. Kunde det verkligen vara så hårt och kunde ett sådant banalt koncept uppröra såpass många männsikor? Och svaret blev ett rungande ja!


Nu är det alltså dags "Robinson" och vi skriver år 2009 och programledare är Linda Isacsson. Visst är hon ett klockrent val men visst hade det väl ändå varit kul att se Harald Treutiger som programledare igen? Jag menar han jobbar ju på TV4 sedan ett par år tilbaka (om det nu blir ett "Big Brother" på TV400 finns det ju bara ett val, Adam Alsing).


En liten tillbakablick på de tidigare säsongerna är inte fel heller. Jag minns Martin Melins snoppmassage (1997) som kvalar in en på en topp fem-lista över mest minnesvärda dokusåpa ögonblick. Tillsammans med Emma-Maria Carlsson, "Big Brother", när hon rakade snippan i duschen, Qristina Ribohn, "Farmen", när hon rökte upp dörrkransen, mfl.

-Ola Meléns trånande efter Åsa Vilbäck (1997)

-Jochen "det rycker i baugetten" Schützdeller (1998)

-Robinson-Robbans middagsdejt (1999)

- Vinnaren Jerker Dalman som bara låg i hängmattan och pratade Agneta Ekström dagarna i ända. (1999)

- Veterinären Buba Badije som alla blev rädda för. (2000)

- Freddy Lund som råkade i "sjönöd" och signalerade för kung och fosterland och kunde sedan inte släppa det faktum att ingen såg att han behövde hjälp. (2000)

- Jan Dinkelspiel som spädde på alla fördomar om att alla adliga släkter och andra högdjur kallar varandra för fåniga överklass-öknman (Kungen=Tjabo, Anders "Aje" Philipson etc.) när han fick ringa hem till familjen. Skämskudde-tv när det är som bäst.

- Leif Svensson med cowboyhatt och landslagtröja osm begav sig ut på egna öventyr titt som tätt (2002)

"Robinson" på TV3 under åren 2004-2005 är bara en parantes, inget som jag minns så här i efterhand. Men nu är det alltså dags! Ett par läntips också:


En av deltagarna, Anna Lundh, har en egen hemsida där hon bloggar, hon länkar även till en del annat Robinson-folk. En reseguide om just ön där Robinson 2009 spelas in. Annars har vi den officiella hemsidan.

Inga kommentarer: