onsdag 28 januari 2009

TV7:s andra reinkarnation

Efter att ha startats av Aftonbladet och sedan tagits över av ett annat bolag får TV7 en nystart den 14 februari - på alla hjärtans dag, dagen - det skriver både Resume.se och Tvplaneten om.

Den rosa logon skvallrar om att dt kan bli en kvinno-kanal och visst är det så. Och jag blir så trött. Så trött. Kanaler som nischar sig till bara ett kön blir sällan intressanta bara stereotypiska och tråkiga. Se bara på TV3 som vevar "Sex and the city" om och om igen köper in alla möjliga och omöjliga versioner av "Top Model", "Ophra Winfrey", "The Closer" och lanserar sin kanal med typ: "snyggare tv sedan 1994".

Och TV6 är inte bättre dom. Sci-fi, bullriga filmer, starka män, dynamiska duos...

Nu får alltså TV3 konkurens av TV7 och det ser ut att bli en riktig catfight. De enda vinnarna i den här kampen är SVT, TV4 och Kanal 5 som väljer att visa ett brett utbud som har något för alla.

Jag undrar om man kan JämO-anmäla en hel kanal på grund av dess programutbud?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig! F-n vad trött man är på dessa fördomsfulla, stereotypiska indelningar! Kvinnor vill ha rosa och gulligt, män vill ha blått, tufft och pangpang. Suck.

andros sa...

Ja man kan bli trött för mindre...

Fast jag måste erkänna at jag är rätt nyfiken på de nya serierna som skall börja på TV7. Även om risken är stor att det börjar klia i fjärrkontrolls-fingret efter ett par minuter.