söndag 11 januari 2009

Golden Globe 2009

Ahhh... yes. Då var det äntligen dags för Golden Globe och tid för mig att återigen gissa fel på vinnarna genom att ehh... favoritsera mina favoriter.

Mina tips i fetstil.

FILM

DRAMA - bästa film

The Curious Case Of Benjamin Button
Frost/Nixon
The Reader
Revolutionary Road
Slumdog Millionaire


DRAMA - bästa skådespelare

Leonardo DiCaprio – Revolutionary Road
Frank Langella – Frost/Nixon
Sean Penn – Milk
Brad Pitt – The Curious Case Of Benjamin Button
Mickey Rourke – The Wrestler


DRAMA - bästa skådespelerska

Anne Hathaway – Rachel Getting Married
Angelina Jolie – Changeling
Meryl Streep – Doubt
Kristin Scott Thomas – I've Loved You So Long
Kate Winslet – Revolutionary Road


BÄSTA - Film, musikal eller komedi

Burn After Reading
Happy-Go-Lucky
In Bruges
Mamma Mia!
Vicky Cristina Barcelona


MUSIKAL ELLER KOMEDI - bästa skådespelare

Javier Bardem – Vicky Cristina Barcelona
Colin Farrell – In Bruges
James Franco – Pineapple Express
Brendan Gleeson – In Bruges
Dustin Hoffman – Last Chance Harvey


MUSIKAL ELLER KOMEDI - bästa skådespelerska

Rebecca Hall – Vicky Cristina Barcelona
Sally Hawkins – Happy-Go-Lucky
Frances McDormand – Burn After Reading
Meryl Streep – Mamma Mia!
Emma Thompson – Last Chance Harvey


BÄSTA biroll - herr

Tom Cruise – Tropic Thunder
Robert Downey Jr. – Tropic Thunder
Ralph Fiennes – The Duchess
Philip Seymour Hoffman – Doubt
Heath Ledger – The Dark Knight


BÄSTA biroll - dam

Amy Adams – Doubt
Penélope Cruz – Vicky Cristina Barcelona
Viola Davis – Doubt
Marisa Tomei – The Wrestler
Kate Winslet – The Reader


BÄSTA animerade film

Bolt
Kung Fu Panda
Wall-E


BÄSTA utländska film

The Baader Meinhof Complex - Tyskland
Everlasting Moments - Sverige och Danmark
Gomorrah - Italien
I've Loved You So Long - Frankrike
Waltz With Bashir - Israel


BÄSTA regissör

Danny Boyle – Slumdog Millionaire
Stephen Daldry – The Reader
David Fincher – The Curious Case Of Benjamin Button
Ron Howard – Frost/Nixon
Sam Mendes – Revolutionary Road


BÄSTA manus

The Curious Case Of Benjamin Button - Eric Roth
Doubt - John Patrick Shanley
Frost/Nixon - Peter Morgan
The Reader - David Hare
Slumdog Millionaire - Simon Beaufoy


BÄST musik

The Curious Case Of Benjamin Button - Alexandre Desplat
Changeling - Clint Eastwood
Defiance - James Newton Howard
Slumdog Millionaire - by A. R. Rahman
Frost/Nixon - Hans Zimmer


BÄSTA låt

"Down To Earth" – Wall-E
"Gran Torino" – Gran Torino
"I Thought I Lost You" – Bolt
"Once In A Lifetime" – Cadillac Records
"The Wrestler" – The Wrestler

Jag är som vanligt inne på väldigt djupt vatten i filmkategorierna. Men jag är övertygad om att Brangelinas "Changeling" och "The Curious Case Of Benjamin Button" kommer att knipa ett par priser. Och "Mamma Mia" känns som ett säkert kort också. "The Wrestler" har också chansen - men det mest givna priset är nog Heath Ledgers i birolls-kategorin. Annars chansar jag hej villt när jag tippar musiken och ett par filmer är alldeles för färska för mig för att jag skall ha någon uppfattning om dem ("Gran Turino", "Bolt")


TV-SERIER

DRAMA - bästa tv-serie

Dexter
House
In Treatment
Mad Men
True Blood


DRAMA - bästa skådespelare

Gabriel Byrne – In Treatment
Michael C. Hall – Dexter
Jon Hamm – Mad Men
Hugh Laurie – House
Jonathan Rhys Meyers – The Tudors


DRAMA - bästa skådespelerska

Sally Field – Brothers & Sisters
Mariska Hargitay – Law & Order
January Jones – Mad Men
Anna Paquin – True Blood
Kyra Sedgwick – The Closer


BÄSTA - musikal eller komedi

30 Rock
Californication
Entourage
The Office
Weeds


MUSIKAL ELLER KOMEDI - bästa skådespelare

Alec Baldwin – 30 Rock
Steve Carell – The Office
Kevin Connolly – Entourage
David Duchovny – Californication
Tony Shalhoub – Monk


MUSIKAL ELLER KOMEDI - bästa skådespelerska

Christina Applegate – Samantha Who?
America Ferrera – Ugly Betty
Tina Fey – 30 Rock
Debra Messing – The Starter Wife
Mary-Louise Parker – Weeds


BÄSTA -miniserie eller tv-film

A Raisin In The Sun
Bernard And Doris
Cranford
John Adams
Recount


MINISERIE ELLER TV-FILM - bästa skådespelare

Ralph Fiennes – Bernard And Doris
Paul Giamatti – John Adams
Kevin Spacey – Recount
Kiefer Sutherland – 24
Tom Wilkinson – Recount


MINISERIE ELLER TV-FILM - bästa skådespelerska

Judi Dench – Cranford
Catherine Keener – An American Crime
Laura Linney – John Adams
Shirley MacLaine – Coco Chanel
Susan Sarandon – Bernard And Doris


BÄSTA biroll - herr

Neil Patrick Harris – How I Met Your Mother
Denis Leary – Recount
Jeremy Piven – Entourage
Blair Underwood – In Treatment
Tom Wilkinson – John Adams


BÄSTA biroll - dam

Eileen Atkins – Cranford
Laura Dern – Recount
Melissa George – In Treatment
Rachel Griffiths – Brothers & Sisters
Dianne Wiest – In Treatment


Jag har ett par saker att bocka av först och främst:

- Hur i helvete kunde Kevin Connolly bli nominerad?

- Det var väldigt många serier jag saknade. "Breaking Bad"? En Emmy-vinst borde ge en nominerings-fribiljett... "Sons of Anarchy"? Serien kommer nog att få sitt erkännande så småningom - men ändå? Och "The Wire" fick som vanligt stå i skamvrån. "Brotherhood"?! ...för att nämna några.

- Ständigt denna Kyra Sedgwick och ständigt denna Sally Field. De verkar ha klippkort i bästa skådespelerska kategorin. Två trista damer som inte imponerar på mig.

Denna gång röstar jag mera med hjärnan än hjärtat. Det syns inte minst på mina tippade vinster för "Mad Men", "30 rock" och deras skådisar. När det var dags för Emmysarna förra året så förbisåg jag "John Adams" (jag tror jag bara tippade den som vinnare i en kategori) men inte denna gång . Man lär sig av misstagen.

01:55 på Kanal 9 börjar spektaklet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch, dina tippningar ser på pappret bättre ut än mina.
Nu blir jag nervös ju!