onsdag 7 januari 2009

TV-krönika: 7 januari 2008

* Jag har kört fast lite på del fem (den sista delen) i min "Tv-året 2008"-lista - men till tjugondaknut skall den nog vara klar.



* Så här års är lite av ett andningshål, jul-teven har precis slutat och kanalernas storsatsningar har ännu inte dragit igång. Perfekt tillfälle att kasta sig över den nya kanalen Comedy Central som verkligen blandar och ger, lite kort om tv-serierna på kanalen:



Bäst: Stå-uppen och Roasten


Gubbsjukt: "According to Jim", "Carpoolers", "Becker" och "Unhappily ever after"


Favorit i repris: "Sex and the city", "Dead like me" och "South Park"


Men hur blir det nu då?: "The Office" och "Californication" - båda tv-serierna visas sedan tidigare på Kanal 9 respektive TV4, eller har de inte visningsrättigheterna kvar längre?

Still to come... "The Colbert Report"




* Slutligen - varför kör SVT en "Veronica Mars"-marathon? Jag har inget emot det, men just nu och alla tre säsongerna i raskt följd? Sändningstiden känns inte helt hundra den heller de flesta har ju hunnit börjat i skolan eller börjat jobba.

Ju fler avsnitt av "Veronica Mars" jag ser desto mera overklig blir serien. Jag minns själv när jag gick i gymnasiet. Gick upp i svinottan - var tonårstrött - hoppade på bussen, 45 minuter senare var man framme. Sneglade på klockan under dagen och längtade hem. Hoppade på bussen igen vid 3-4 snåret på eftermiddagen, var hemma strax före fem. Åt middag, kanske gjorde lite läxor eller ägnade sig åt lite "självstudier" på rummet.

Inte fan var alla glada och snygga, inte fan hade alla pojk/flickvänner stup i kvarten. Det fanns ingen rikemanson som alla hatade inte heller någon privatdektetiv som smög runt på skolan. Eller något latinogäng som alla var rädda för, inget state-of-the art datorrum med egna mejlkonton. Det fanns en cafeteria som serverade svagt kaffe och delikatobollar och veckans höjdpunkt var när läraren inte dök upp till lektionen i tid, för efter 10 minuters väntan fick man gå. Tiden framför datorskärmen spenderades mest i olika word- och exceldokument om man inte hade tur nog att få en dator med uppkoppling för då satt man och smygsurfade.

När jag tänker efter föredrar jag nog "Veronica Mars" skolmiljö ändå...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att titeln på inlägget ska vara "TV-krönika: 7 januari 2009". Jag vet, det är alltid lika svårt att vänja sig vid ett nytt årtal :)

Anonym sa...

Californication s.2 börjar i alla fall på TV4 på måndag kl 22.40.

andros sa...

micke: ajdå... old habits die hard

anonym: Jasså?! ...och det vore ju väldigt bra om TV4 hade kläckt ur sig det genom att visa en trailer eller två :(