fredag 2 januari 2009

TV-året 2008, del 2: Utländska komediserier

För drygt 10 år sedan var komedigenren jämnbördig med dramagenren, men under början av 2000-talet har alla större komedier droppat ifrån - trist - jag tror på att de här två genrerna skall kunna samsas i framtiden och ha en lika stor bit av kakan.




1. The Office - Jag som många fler med mig var skeptiska när den amerikanska versionen drog igång för ett par år sedan. Men jag har sedan dess blivit överbevisad flera gånger och en vecka utan ett "The Office" avsnitt är en lite tråkigare vecka. Lite smolk i bägare under detta år är att den planerade "The Office"-spinoffen med Dwight Schrute inte såg dagens ljus utan en helt ny grej är på gång.



2. Family Guy - "Family Guy" tar över där "The Simpsons" misslyckas - jag gillar den lite fräckare tonen och anspelningarna till olika popkulturära fenomen och personer, referens- och återupprepningshumorn - kiss- och bajshumorn, ja listan kan göras hur lång som helst.



3. The IT Crowd - En humorserie av den klassiska skolan. Lite slapstick, roliga frisyrer, nördar, killar som dreglar efter tjejer. Jag väljer alla gånger "The IT Crowd" före "The Big Bang Theory". Min reptilhjärna väljer åt mig, kanske är en bättre definition.

-Hello IT, have you tried turning it on and off again?


4. Ugly Betty - En smällkaramell som tappade lite fart när förvecklingarna blev för stora och när Betty lämnade föräldrahemmet. Men ändå en gedigen serie som kan få vem som helst glad. Om inte för Betty så för Marc, Amanda eller Justin - ja - ett väldigt stort persongalleri där det bara är att välja och vraka bland favoriterna.



5. Reaper - Tyler Labine, han är skäl nog för att titta på denna serie. Han har blivit typcastad som slacker i en mängd tv-serier och filmer men han gör det bra. Förbannat bra, som Djävulen spelad av "Ray Wises" skulle ha sagt.


6. Psych - Ibland blir denna serie lite för mycket och Shawn Spencer kan gå en på nerverna. Men det är underfundigt och klurigt gjort.


7. Chuck - Ytterliggare en serie om en twenty-something man med en slapp attityd som denna gång inte blir såld till djävulen (Reaper) eller startar upp en konsultfirma (Psych) utan får försvarshemligheter nedladde i hjärnan istället.


8. Scrubs - Hoppet från NBC till ABC saktade inte ner "Scrubs" nämnvärt. En riktigt mellanmjölksserie man vet vad man får och återkommer ständigt till den.


9. My Name Is Earl - Earl i fängelset, Earl i koma och Earl börjar jobba - mycket har hänt i de senaste säsongerna. Nästan för mycket. Men den Earl som jag lärde mig älska, den Earl som levde på sin lotterivinst och bode med sin bror på ett taskigt hotell får vi nog aldrig återse - tyvärr. Men det hindrar inte "My Name Is Earl" att vara en bra tv-serie.


10. The Simpsons - Mest av en gammal vana hamnar "The Simpsons" på en topp-10 lista. Högt och lågt blandas som vanligt nu när vi börjar närma oss den tjugonde säsongen (?). Och filmen var helt okej den med. Annars går det mest bara på rutin...

Bubblare: "Entourage", som har smygit lite längs marginalen under 2008. Lite nomineringar till priser här och där, kritikerna har varit svalat inför den senaste säsongen osv. - inte samma hype som under de föregående åren. Hoppas på att denna serie får ett uppsving under 2009.

Inte ens när listan...


"30 Rock" uppstyltat, krystat och Tina Feys storhet har jag helt missat?

Inga kommentarer: