måndag 14 januari 2008

TV-krönika: 14 januari 2008

* "Kenny & vänner" del två var bättre än vad "Kenny & vänner" del ett var. Men det blev aldrig riktigt personligt. Vänskapen mellan David och Kenny kanske är en smula överdriven? Bäst var han som hade spelat in 4500 avsnitt David Lettermans olika produktioner genom åren på VHS! Jag får ångest bara jag tänker på hur han skall gå tillväga för att föra över allt till DVD.

* Jag vet inte hur SVT eller TV4 tänkte när de lanserade sina snarlika programserier "Filmkrönikan special" respektive "Nils Petter om hjältar på film" nästan samtidigt. "Filmkrönikans" variant var i alla fall ett par snäpp bättre. Nils Petters 30 min långa torra samtal i studio blev långrandigt. Men "Filmkrönikans" 1 h med reprotage, intervjuer, bakom kulisserna och allmäna filmnörderi gick hem hos mig. Helena von Zweigbergk har hittat sin rätta miljö. Hon skall inte recensera filmer i en studio hon skall göra sådana här lite längre och mera ingående program.

Jag tog upp det tidigare om hur "Filmkrönikan" skall kunna bli bättre. Jag har ett par förslag till:
- Förläng programmet till en timme.
- Låt Orvar Säfström vara programledare.
- Sätt Orvar i sin favoritfåtölj, kasta ut soffan och det epilepsiframkallande bioaffisch-kollaget.
- Andrea och Navid som recensenter.
- In med Helena von Zweigbergk och ge henne 15 min så att hon kan ägna sig åt det jag tog upp i stycket ovan.

*Appropå Orvar Säfström... Han är med i den nya ICA reklamen :S

*"Ballar av stål" hade premiär igår på TV400. Det blandades högt och lågt. Mina "Dirty Sanchez" favoriter Mike "Pancho" Locke och Matthew "Pritch" Pritchard var tillbaka som "Pain men". Hoppas att den svenska versionen blir visad någon gång - Ocensurerad.

* Jag undrar vad landskampen på TV4 får för tittarsiffror? Mitt i natten mot en nonsenslag och ett gäng spelare som troligtvis inte får spela i sommarens EM, förutom Anders Svensson ett par backar.

*Ikväll: Belindas program har premiär på TV8. Inte direkt min kopp Te men jag skall nog se det ändå. Och innan det är det dags för idrottarnas firmafest - Idrottsgalan på SVT1.

Inga kommentarer: