torsdag 10 januari 2008

Golden Globe 2008 - And the winner is...

Jag gör det lätt för mig denna gång. Jag hoppar över alla film-kategorier (förutom tv-filmerna) och koncentrerar mig på tv-priserna.

Bästa drama
Big Love
Damages
Grey's Anatomy
House M.D
Mad Men

Egentligen är jag bara bekant med två av serierna här, "Grey's Anatomy" och "House M.D". "Damages" har precis dragit igång på TV3 och "Big Love" har än så länge varit Canal Plus exklusiv. Men jag lägger min röst på "House".


Bästa skådespelare drama
Michael C. Hall - Dexter
Jon Hamm - Mad Men
Hugh Laurie - House M.D
Bill Paxton - Big Love
Jonathan Rhys Meyers - The Tudors

Michael C. Hall får utan tvekan min röst här!


Bästa skådespelerska drama
Patricia Arquette - Medium
Glenn Close - Damages
Minnie Driver - The Riches
Edie Falco - Sopranos
Sally Field - Brothers & Sisters
Holly Hunter - Saving Grace
Kyra Sedgwick - The Closer

Kyra Sedgwick och Sally Field... What's the deal with them? Är de verkligen bra eller är det bara en konspiration? Minnie Driver skall vinna men det gör inget om Edie Falco kniper priset.


Bästa komedi/musikal
Californication
Entourage
Extras
Pushing Daisies
30 Rock

"Californication" har ju varit höstens och vinterns stora snackis. Men både "Extras" och "Entourage" är livsfarliga när det skall delas ut pris. "30 Rock" kan också vinna.


Bästa skådespelare komedi/musikal
Alec Baldwin - 30 Rock

Steve Carell - The Office
David Duchovny - Californication
Ricky Gervais - Extras
Lee Pace - Pushing Daisies

Steve Carell och Ricky Gervais har vi sett förut i dessa sammanhang. Jag lägger hellre min röst på Alec Baldwin.

Bästa skådespelerska komedi/musikal
Christina Appelgate - Samantha Who?
America Ferrera - Ugly Betty
Tina Fey - 30 Rock
Anna Friel - Pushing Daisies
Mary-Louise Parker - Weeds

Mary-Louise Parker vill jag se vinna detta pris, även om det med största sannolikhet blir America Ferrera som vinner.


Bästa miniserie/tv-film
Bury My Heart at wounded Knee
The Company
Longford
The State Within
Five Days

"The State Within" kanske? Vad vet jag...


Bästa skådespelare miniserie/tv-film
Adam Beach - Bury My Heart at Wounded Knee
Jim Broadbent - Longford
Ernest Borgnine - A Grandpa for Christmas
Jason Isaacs - The State Whitin
James Nesbitt - Jekyll

Jason Isaacs är de enda skådisen jag har koll på i miniserie/tv-film kategorin tillsammans med Debra Messing. Och jag tycker att han när en stabil skådis som förtjänar att vinna kanske? Och det är ett litet plus att han är med i "Brotherhood" som har premiär nu på fredag.


Bästa skådespelerska miniserie/tv-film
Bryce Dallas Howard - As You Like It
Queen Latifah - Life Support
Debra Messing - The Starter Wife
Sissy Spacek - Pictures of Hollis Woods
Ruth Wilson - Jane Eyre

Debra Messing - Läs (valda delar av) ovanstående motivering.



Bästa biskådespelare alla kategorier
Ted Danson - Damages
Kevin Dillon - Entourage
Jeremy Piven - Entourage
William Shatner - Boston Legal
Donald Sutherland - Dirty Sexy Money


Kanske den mest prestigefyllda kategorin att vinna? Med tanke på att att alla genrer är ihopsammlade i ett pris. Kevin Dillon is my man!

Bästa biskådespelerska alla kategorier
Rose Byrne - Damages
Rachel Griffiths - Brothers & Sisters
Katherine Heigl - Grey's Anatomy
Samantha Morton - Longford
Anna Paquin - Bury My Heart at Wounded Knee
Jaime Pressly - My name is Earl


Jaime skall vinna punkt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också gjort en sån däringa omröstning, men den kommer ut först i natt. Vi har några lika i alla fall :)