onsdag 5 december 2007

Tyst! Jag ser på teve!

Detta blir mitt tredje inlägg inför den stundande julen det första kan ni läsa här (Julfilmer - Ho! Ho! Ho! - om julfilmer) och det andra här (En riktig jul - om julkalendrar).

Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul aka Kalla Ankas jul eller vad du nu vill kalla det som går på julafton 15:00 får ta ett steg tillbaka, för mig är jul Karl-Bertil Johnssons julafton 19:00 på SVT1.

Tage Danielssons bok om den snälla Karl-Bertil med Robin Hood drömmar - ett bättre liv för alla fattiga kom ut redan 1964. Drygt 10 år senare (1975) gjordes den om till en animerad film av Per Åhlin. Denna lilla berättelse har charmat det svenska folket i över 30-år och jag hoppas att både jag som du slår dig ned framför Karl-Bertil, hans ömma moder och glöggfryntliga fader på julaftonen vid 19 tiden.

Tyvärr visslande Johanna. Tyvärr Kalle Anka. Tyvärr julkonserten. Tyvärr julkalender. Och tyvärr alla andra juliga filmer. Karl-Bertil Johnssons julafton knäpper er alla på näsan under julen.

PS. För alla er som vill se vad SVT visar under julen kan gå in på SVT.se där finns julens tv-tablå tillgänglig DS.

Inga kommentarer: