lördag 1 december 2007

En riktig jul

Som barn var starten på SVTs julkalender den absolut bästa nedräkningen inför den stundande julaftonen. Jag brukar åtminstonde försöka se ett par avsnitt av julkalendern varje år och årets En riktigt jul verkar helt okej - även om jag inte tillhör rätt målgrupp för att kunna uttala mig rättvist om den. Läs mera om kalendern på SVT.se.

Men jag minns ändå tillbaka på min barndoms kalendrar och måste jag välja en favorit blir det nog Kurt Olssons Julkalender (1990). Enligt dåtidens "experter" var den alldeles för knäpp och konstig för barn, men jag älskade den! Även Sunes jul (1991) och Ture Sventon, privatdetektiv (1989) minns jag med glädje.

Det är synd att inte Kanal 5 kör sin sedvanliga vuxenkalender iår, förra årets norska version var småkul emellanåt.

Har ni haft någon favorit? Julkalendrar genom åren (wiki)

8 kommentarer:

Ell sa...

Jag tänker alltid att jag ska se julkalendern, men det blir aldrig av. I år ska jag TVINGA mig själv.

Min absoluta favoritkalender är ju Mysteriet på Greveholm. Alla i min ålder älskar den! Vi har den på VHS tom, så jag brukar se om den när jag inte har nåt bättre för mig...

andros sa...

Ja jag har hört att många snackar om just den kalendern. Men 1996 när den gick på teve hade jag bättre saker för mig på morgnarna som att sova så länge som möjligt innan jag var tvungen att rusa iväg för att ta bussen till skolan :P

Ell sa...

Jag känner igen det där just nu... men seriöst, jag längtar tills den dag då SVT inser hur bra den kalendern var och helt sonika visar om den. Då kan t o m jag pallra mig upp varje morgon för att titta.

Anonym sa...

Detta har inte riktigt med julen att göra, men det handlar om Battlestar Galactica som skulle sändas igår! Var tog det vägen? Kan du undersöka detta, så vore jag jätte glad!!! Jätte bra blogg, kollar här varje dag!!

andros sa...

Ja det stämmer nog det att det inte var något Battlestar Galactica i helgen när jag tänker efter - konstigt.

Kanal 5 är väldigt bra på att slarva bort BG avsnitt. Samtliga 3 säsongerna har visats sporadiskt på olika tider och dagar under det senaste året. Förhoppningsvis är det bara ett uppehåll över julen. Annars kan du ju altid kolla in webbisoderna som finns på Kanal 5 sida.

Vi får väl hoppas på att Kanal 5 tar sig i kragen och visar BG på en vettig tid och på en vettig dag i framtiden.

andros sa...

spegelboll:

Ja men frågan är om den är lika bra nu som då. Det flesta program som man såg när man var yngre och som man ser om i vuxen ålder tycker man är rena rama skiten.

Jag minns med skräckblandad förtjusning hur förväntansfull jag var över ett nytt avsnitt av serien V. Samma känsla har jag idag, skräck blandad med förtjusning :P

andros sa...

Kul att du gillar min blogg också skulle jag ha sagt Anna :)

Ell sa...

Joo, man brukar bli besviken. Men just den har vi hemma och jag har sett den... ett par gånger i "vuxen ålder" också. Senast var förra året tror jag. Så jag är rätt säker på att den håller... sen om någon som inte sett den håller med kan man fundera över.