måndag 21 september 2009

Primetime Emmy 2009 - Vinnarna

När jag vaknade imorse, efter att ha sovit bort hela Emmy-galan, for en tanke genom huvudet. Skall jag hålla mig och se på reprisen istället? Men det var i princip kört redan när jag bläddrade igenom text-tv:n. i ivlket fall som helst här är vinnarna!

Drama:
"Big Love" (HBO), "Breaking Bad" (AMC), "Damages" (FX Networks), "Dexter" (Showtime), "House" (Fox) "Lost", (ABC) och "Mad Men" (AMC).

Mad Men:s vinst var ju väntat så även in tippning. Även om jag höll på Breaking Bad.


Komedi:
"Entourage", (HBO) "Family Guy" (Fox) "Flight of the Conchords" (HBO), "How I Met Your Mother" (CBS), "The Office" (NBC), "30 Rock" (NBC) och "Weeds" (Showtime).

Flight of the Conchords vann tyvärr inte. Men bättre för mig så gick min andra gissning hem den på vem jag tror skall vinna. I vilket fall som helst är 30 Rock en trist serien.


Miniserie:
"Generation Kill" (HBO) och "Little Dorrit" (PBS).

Jag hade aldrig hört talas om Little Dorrit tidigare, hade du?


TV-film:
"Coco Chanel" (Lifetime), "Grey Gardens" (HBO), "Into the Storm" (HBO), "Prayers for Bobby" (Lifetime), och "Taking Chance" (HBO).

Varken Coco Chanel eller Taking hance vann.


Skådespelare dramaserie:
Bryan Cranston "Breaking Bad" (AMC),
Michael C. Hall "Dexter" (Showtime), Hugh Laurie "House" (Fox), Gabriel Byrne "In Treatment" (HBO), Jon Hamm "Mad Men" (AMC), Simon Baker "The Mentalist" (CBS).

Hoppades på Bryan Cranston trodde på Gabriel Byrne. I vilket fall som helst en välförtjänt vinst.


Skådespelerska dramaserie:
Sally Field "Brothers & Sisters" (ABC), Kyra Sedgwick "The Closer" (TNT), Glenn Close "Damages" (FX Networks), Mariska Hargitay "Law & Order: Special Victims Unit" (NBC), Elisabeth Moss "Mad Men" (AMC) och "Holly Hunter" Saving Grace (TNT).

Som vanligt vann Glenn Close, trist. Detta var en av de kategorierna (tillsamman med typ alla som 30 Rock är nominerade i) som ajg var rätt säker på att hon skulle vinna. Själv lade jag min röst på Holly Hunter.


Biroll drama skådespelare:
William Shatner "Boston Legal" (ABC), Christian Clemenson "Boston Legal" (ABC), Aaron Paul "Breaking Bad" (AMC), William Hurt "Damages" (FX Networks), Michael Emerson "Lost" (ABC) och John Slattery "Mad Men" (AMC).

Michael Emerson vann! Och inte William Shatner (som tur är).


Biroll drama skådespelerska:
Rose Byrne, "Damages" (FX Networks), Sandra Oh "Grey’s Anatomy" (ABC), Chandra Wilson "Grey’s Anatomy" ABC, Dianne Wiest "In Treatment" (HBO), Hope Davis "In Treatment" (HBO) och Cherry Jones "24" (Fox).

Ytterliggare en dubbelnolla. Min favorit Hope Davis eller storfavoriten Chandra Wilson vann. men det kan nog bero på att jag inte har titta på 24 sedan den första säsongen.


Skådespelare komediserie:
Jim Parsons "The Big Bang Theory" (CBS), Jemaine Clement "Flight of the Conchords" (HBO), Tony Shalhoub "Monk" (USA), Steve Carell "The Office" (NBC), Alec Baldwin "30 Rock" (NBC) och Charlie Sheen "Two and a Half Men" (CBS).

Gissade på att Alec skulle vinna hoppades på Jemaine Clement.


Skådespelerska komediserie:
Julia Louis-Dreyfus "The New Adventures of Old Christine" (CBS), Christina Applegate "Samantha Who?" (ABC), Sarah Silverman "The Sarah Silverman Program" (Comedy Central), Tina Fey "30 Rock" (NBC), Toni Collette "United States of Tara" (Showtime) och Mary-Louise Parker "Weeds" (Showtime).

Hade förhoppningar på att Sarah Silverman skulle vinna och jag var rätt säker på att Christina Appelgate skulle vinna... men jag hade fel.


Biroll komediserie skådespelare:
Kevin Dillon "Entourage" (HBO), Neil Patrick Harris "How I Met Your Mother" (CBS), Rainn Wilson "The Office" (NBC), Tracy Morgan "30 Rock" (NBC), Jack McBrayer "30 Rock" (NBC) och Jon Cryer, “Two and a Half Men,” CBS.

Både Kevin Dillon som jag hoppades skulle vinna och Neil Patrick Harris som jag trodde skulle vinna är starka kandidater. Men nu vann Jon Cryer!? Hur i helvete gick det till!! Galans största överraskning


Biroll komediserie skådespelerska:
Kristin Chenoweth "Pushing Daisies" (ABC), Amy Poehler "Saturday Night Live" (NBC), Kristin Wiig "Saturday Night Live" (NBC), Jane Krakowski "30 Rock" (NBC), Vanessa Williams "Ugly Betty" (ABC) och Elizabeth Perkins "Weeds" (Showtime).

Var nästan 100% säker på att Amy skulle ta hem det här. Själv höll jag på uberbitchen Vanessa Willimas ( ja... iaf. den rollen hon spelar i Ugly Betty). Men jag hade helt fel.


Skådespelare miniserie eller tv-film:
Kevin Kline "Cyrano de Bergerac" (PBS), Brendan Gleeson "Into the Storm" (HBO), Ian McKellen "King Lear" (PBS), Kevin Bacon "Taking Chance" (HBO) Kiefer Sutherland "24: Redemption" (Fox) och Kenneth Branagh "Wallander: One Step Behind" (PBS).

Här tippade jag rätt! Även om jag hade hoppats på Kenneth B, Kenneth B!


Skådespelerska miniserie eller tv-film:
Chandra Wilson "Accidental Friendship" (Hallmark Channel), Shirley MacLaine "Coco Chanel" (Lifetime), Drew Barrymore "Grey Gardens" (HBO), Jessica Lange "Grey Gardens" (HBO) och Sigourney Weaver "Prayers for Bobby" (Lifetime).

Trodde på Chandra höll på Sigourney, inte ett rätt.


Biroll miniserie eller tv-film skådespelare:
Ken Howard "Grey Gardens" (HBO),
Len Cariou "Into the Storm" (HBO), Bob Newhart "The Librarian: Curse of the Judas Chalice" (TNT), Tom Courtenay "Little Dorrit" (PBS) och Andy Serkis "Little Dorrit" (PBS).

Ingen aning om vem som skulle vinna. Lade en röst på Andy Serkins men trodde att Tom skulle vinna.


Biroll miniserie eller tv-film skådespelerska:
Marcia Gay Harden "The Courageous Heart of Irena Sendler" (CBS), Jeanne Tripplehorn "Grey Gardens" (HBO), Shohreh Aghdashloo "House of Saddam" (HBO), Janet McTeer "Into the Storm" (HBO) och Cicely Tyson "Relative Stranger" (Hallmark Channel).

Jag tog en rövare och den gick hem! Även om jag trodde att Jeanne Trippelhorn skulle vinna - vem nu det är?

3 av mina favoriter vann och 4 av mina gissningar på vilka som kommer a tt vinna gick hem. Jag ger mig själv ett G-

2 kommentarer:

Lotta Fröjd sa...

Jo, jag hade iaf hört talas om Little Dorrit - har sett den också. Riktigt trevlig miniserie värd ett pris. Kram

andros sa...

Okej! Får ta och kasta ett öga på den då :)