söndag 22 februari 2009

Oscarsgalan 2009

Razziegalan är avklarad och nu är det dags att tipselipsa om hur Oscarsstatyetterna skall fördelas. Jag känner mig aningen mera förbered än förra året eftersom att jag har sett hela fem filmer ("Wall-E", "Kung Fu Panda", "The Dark Knight", "Slumdog Millionare" och "The Wrestler") detta år tillskillnad mot förra året då hade jag bara sett en inför galan.

ACTOR IN LEADING ROLE
Mickey Rourke - The Wrestler


ACTOR IN SUPPORTING ROLE
Heath Ledger - The Dark Knight


ACTRESS IN LEADING ROLE
Kate Winslet - The Reader


ACTRESS IN SUPPORTING ROLE
Amy Adams - Doubt


ANIMATED FUTURE FILM
Wall-E


ART DIRECTOR
Revolutionary Road


CINEMATOGRAPHY
Slumdog Millionaire


COSTUME DESIGN
The Duchess


DIRECTING
Slumdog Millionaire


DOCUMENTARY FEATURE
Man on Wire


DOCUMENTARY SHORT
Smile Pinki


FILM EDITING
Slumdog Millionare


FOREIGN LANGUAGE FILM
The Baader Meinhof Complex


MAKEUP
The Curious Case of Benjamin Button


MUSIC (SCORE)
Slumdog Millionaire


MUSIC (SONG)
Jai Ho - Slumdog Millionaire


BEST PICTURE
Slumdog Millionaire


SHORT FILM (ANIMATED)
Presto


SHORT FILM (LIVE ACTION)
New Boy


SOUND EDITING
The Dark Knight


SOUND MIXING
Slumdog Millionaire


VISUAL EFFECTS
The Dark Knight


WRITING (ADAPTED SCREENPLAY)
Frost/Nixon


WRITING (ORIGINAL SCREENPLAY)
Milk


...och som vanligt skjuter jag från höften i de flesta kategorierna. Förutom en del tippade vinster för "Slumdog Millionare", Mickey Rourke som bästa skådis/Heath Ledger bästa biroll, bästa dokumentär ("Man on Wire") och "Wall-E" som vinnare bland de animerade filmerna har jag inga större förhoppningar på att få några rätt.

Inga kommentarer: