tisdag 28 augusti 2007

Kobra intervju

Hanne-Vibeke Holst och George Pelecanos - Hur blev dumburken så smart? Var titeln på gårdagens tredje del av Kobra intervju. Jag kunde inte värja mig för titeln speciellt med tanke på att George Pelecanos en av författarna till den lysande serien The Wire medverkade.

George berättade om sitt författarskap dels som känd författare och dels som ännu mera känd manusförfattare till The Wire, för han presenterar sig numera som "George Pelecanos manusförfattare till The Wire" inte som "George Pelecanos författare." Vi fick veta att han hatar att skriva om politik även om majoriteten av hans böcker utspelar sig i politikens huvudstad Baltimore För min del var Hanne-Vibeke Holst inte lika intressant. Jag har inte läst någon av hennes böcker och serien Kronprinssesan från boken med samma namn tittade jag inte på. Det enda som var lite intressant var att vi fick se en arbetskopia av serien baserad på boken Kungamordet.

Vägen från bok till tv-serie är väldigt annorlunda om man jämnför ett skrivet manus till en tv-serie, det säger sig själv. Men jag har inte tänkt så mycket på det tidigare innan Kobra visade ett inslag där de läste upp en bit ur Kungamordet och sedan visade scenen och gjorde detsamma med ett manus till The Wire och spelade upp scenen. Detta påpekade även George Pelecanso att en bok måste bli bra med det samma men ett halvbra manus kan räddas av bra skådespelare.

Gårdagens mest tänkvärda:

Även den sämsta av dagens tv-dramer är bättre än det bästa som 1970-talet hade att bjuda på. (ung.)

Kobra har förövrigt höstpremiär måndagen den 8 oktober 21:30 i SVT1. Och säsong 4 av The Wire har säsongsstart den 14 september 22:30 i SVT2.

Inga kommentarer: