lördag 6 mars 2010

TV4-profiler som gick upp i rök...

Det bloggas ofta om var den och den skådespelaren, programledaren, reportern osv. tog vägen men inte så ofta i ett sammanhang. Och det tänker jag göra nu. För jag har fått för mig att TV4 ovanligt ofta är en slutstation för några av våra mest kända personligheter.

Vart de tog vägen kanske inte är så intressant i dessa fall men det är desto intressantare att de alla har TV4 som slutstation inför den stora folkmassan:

Vigor Sörman, mannen som inte gjorde bort sig utseendemässigt då han bland annat vann en sexigaste man-tävling i början av 00-talet. Efter att ”När & Fjärran” försvann är även han försvunnen.

Arthur Ringart, som just nu syns i Premieobligationsreklamen var en av de stora profilerna på SVT-sporten innan han lämnade SVT för TV4 där han var inblandad i deras sportsändningar och något senare ett program om världens värsta bilförare. Sista gången jag såg honom (innan reklamfilmen) var när han, hans son och hans far berättade om sin judiska bakgrund i ett soffprogram.

Anders Leven, tv-kock exttravaganza, som var den överlägset mest kända tv-kocken vi hade i Sverige något år före Mat-Tina slog igenom. Han ledde mängder med olika kockprogram på TV4 under en intensiv period. Han dock förvisso upp i ”Förkväll” häromsistens och förklarade att han blev väldigt utbränd under de åren han skötte sin restaurang samtidigt som han spelade in teve.

Staffan Ling, gjorde sig ett namn på TV4 i slutet av 1990- början av 00-talet då han ledde en mängd kända program som ”Stadskampen” och ”På rymmen”.

Martin Örnroth, Jämte Richard Sjöberg och Hans Fahlen ”När & Fjärran”:s största dragplåster. Han ledde även ”Lingo i ett par år under mitten av 1990-talet.

Minns ni någon annan TV4-profil som försvann över en natt? Hör gärna av er! (eller någon annan känd profil för den delen också)

3 kommentarer:

Anna TS sa...

Där satte du fingret på något! Vigor! Vad hände med honom? Artur R däremot vet jag numera jobbar bakom kulisserna på TV4, med sponsring och sånt ff med lite sportanknytning har jag för mig.

Men de andra har jag ingen aaaaning om vad de sysslar med, men nyfiken blev jag.

Spikhen sa...

Grymt inlägg! Ett annat bra exempel är undersköna Ebba Blitz som började karriären i Z-tv innan hon gick vidare till TV4. Där var hon hallåa och resereporter. Vid 28-års ålder tappade hon inspirationen och försvann från rutan. Tio år senare dök hon upp igen i SVT:s Draknästet.

/Spikhen
www.spikhenbloggar.se - Film och TV

andros sa...

Anna:

Inside information! Mera sånt! :P

Spikhen:

Ja Ebba Blitz hade defenitivt varit aktuell om det nu inte var så att hon dök upp igen förra året på "Draknästet". Som visst har premiär igen om någon vecka eller två.