söndag 21 mars 2010

The Pacific S01E01


Tonen för ”The Pacific” sätts i de första darrande inledande minuterna skulle jag vilja påstå utan att ha sett mera än just det första avsnittet. En kort bakgrund till kriget, för mera behövs egentligen inte för alla som bänkar sig framför denna serie är (nog) väl införstådda med att Japanerna attackerade Pearl Harbour 1941 och det som följde därefter.

Detta följt av ögonvittnen till hemskheterna, arkivbilder, Franklin D Roosevelt tal till nationen efter attacken Japans framgångsrika erövringar runt om i Asien. Allt flankerat av Tom Hanks berättarröst – man vet att en serie kommer att bli bra när nackhåren reser sig när man ser en blyertspenna dra ett streck över ett papper.

Med ”Band of Brothers” färskt i minnet (reprisering strax efter jul på SVT) är jag rädd att jag hade alldeles för stora förhoppningar av denna serie. Men dessa farhågor skulle det visa sig inte ha någon grund alls då i princip allt är på topp. Rollbesättningen är det heller inget fel på. Alla är så att säga halvkända, man får hela tiden känslan att jag känner igen han och han men jag kan inte riktigt placera hans ansikte? Ungefär som i ”Band of Brothers” fall.

Slutligen, denna serie känns verkligen som andravärldskrigets magnum opus, i alla fall på det sätt den är gjord på. Att veteranerna själva med egna ord får beskriva det de upplevde. Om 10 år är det för sent. Njut nu.

Inga kommentarer: