lördag 3 oktober 2009

Stargate Universe S01E10-E02


Nu är den äntligen här, den tredje installationen i Star Gate-franschisen (om vi räknar bort diverse filmer direkt till DVD-filmer, spel etc.).

"Stargate Universe" tar sin början i ett avlägset laboratorium på en avlägsen planet där ett gäng forskare med Dr. Nicholas Rush (Robert Carlyle)i spetsen har i uppdrag att lista ut vad den nionde symbolen på ringen har för funktion. Under ett testförsök där diverse högt uppsatta personer deltar blir de attackerade och de bestämmer sig för att satsa allt på ett kort och ringa ut med den nionde symbolen...

Som jag har väntat på detta och så besviken jag blev. Ointressanta karaktärer, den stereotypiska nörden Eli Wallace som inte verkar ha något att komma med, han känns bara som utfyllnadsmaterial i "Stargate Universe" på samma sett som Jonas Quinn var i "Stargate SG-1" - alltså hålla vara tystlyten hålla sig i bakgrunden och grubbla med sitt.

Textboks-instabile Ron "Psycho" Stasiak, hårdingen Colonel Everett Young, hysteriske snyggingen Chloe Carpenter osv.

Men okej, nu är jag väldigt hård. Det var snygga effekter och man blir nyfiken på vilka som attackerade anläggningen i början (det såg ut Goa'uld skepp komplett med en liten pyramid på taket) även om jag tror att det inte är just det som handligen kommer att kretsa kring av vissa skäl (de är miljarder ljusår längre ut i universum än vad de tidigare någonsin har varit).

Även om startsträckan kommer att vara lång för den här serien - om den ens tar fart någon gång - kommmer jag att vara trogen den till slutet. Vi pratar ju ändå om Stargate, som hardcore-fan kan man inte bli besviken. Man får inte bli besviken.

4 kommentarer:

Tjiosk Veltski sa...

Trevligt med fler Stargatefans. Jag tyckte dock det var jättebra!

Men märkte du inte att Ron Stasiak numera heter Ronald Greer och Chloe Carpenter heter Chloe Armstrong?

andros sa...

Ja lade inte märke till deras namn bara deras utseende. Jag får skylla på google :P

Adnanos sa...

Jag har sett de första tio avsnitten och jag är alls inte imponerad. en blandning av desperate housewiwives och våra bästa år. Händer allt för lite och alldeles för mycket drama för att den ska fånga min uppmärksamhet. Det bästa och den enda som är bra är början av varje avsnitt och det är skeppet. Man förväntar sig så mycket och det blir så lite.

Adnanos sa...

Jag har sett de första tio avsnitten och jag är alls inte imponerad. en blandning av desperate housewiwives och våra bästa år. Händer allt för lite och alldeles för mycket drama för att den ska fånga min uppmärksamhet. Det bästa och den enda som är bra är början av varje avsnitt och det är skeppet. Man förväntar sig så mycket och det blir så lite.