söndag 11 oktober 2009

Community S01E01-02



Jag får direkt lite vibbar av "Parks and Recreation" när jag har sett de första 5 minuterna eller så av det första avsnittet. Jag vet inte varför. Det kan vara för att båda serierna har två karismatiska och pratglada ledare, liknande ton i humorn, består av ett sammansatt gäng... men detta är bara ett sidospår.

Bakgrundshistorian i "Community" eller rättare sagt platsen den utspelar sig på känns väldigt exotisk för mig som svensk. Community College, vi har inget liknande i Sverige, det närmaste jag kan komma är komvux/folkhögskola där man kan ta högskolepoäng. Vi gör ju inte skillnad på utbildning och utbildning här i Sverige som tur är.

Persongalleriet blir genast mer intressantare på ett Community College än vad det skulle ha blivit på ett vanligt College. Istället för att Chevy Chase skulle ha spelat någon torr professor är han istället elev. Bara en sådan sak.

Chevy Chase ja, han gör bra ifrån sig i rollen som filantropen Pierce Hawthorne. Men den absolut roligaste karaktären är spanskaläraren Señor Chang spelad av Keo Jeong. Hans presentation av sig själv och sin kärlek till det spanska språket är genialiskt.

Men jag har inte tagit upp höjdpunkten ännu, den finns i klippet här ovan. Spanish Rap - som dyker upp i eftertexterna i avsnitt två.

Inga kommentarer: