fredag 18 april 2008

Skins - 201-210

Många tårfyllda farväl och en och annan (komisk) överraskning avslutade det sista avsnittet av "Skins" i bästa sista-natten-med-gänget stil. Denna andra säsong av "Skins" har varit ojämnare än vad den första säsongen var. Allt för många oväntade vändningar och lustigheter som man inte riktigt har köpt. Hypen kring Bill Bailey som Maxxies far som inte blev mer än ett par scener i det första avsnittet. Och någonstans i mitten av den andra säsongen blev det för stora hopp i tiden och den där gemenskapen bland vännerna som har varit seriens kännetecken uteblev.

Men det känns ändå som om serien fick ett värdigt avslut - Highschool --> University fungerar i nio av tio fall dåligt. Även om det bär mig emot var det bra att de stannade efter 2 säsonger med sammanlagt 19 avsnitt, + "Skins Secret Party Special", 19 Unseens Skins, video dagböckerna och "The Lost Weeks" (Vilken maffig DVD-box det kommer att bli!). Betydligt flera serier skulle må bra av om de slutade att sändas efter två säsonger som många brittiska serier gör.

Jag kommer att sakna Tony, Sid, Anwar, Michelle, Chris, Cassie, Jal, Maxxie och alla andra. Jag kommer att sakna Sids stökiga rum med den nerkluddade Cassie-planschen. Jag kommer att sakna Tonys naken-fis täcke. Jag kommer att sakna Chris fuck-it mentalitet. Jag kommer att sakna all den sköna musiken. Jag kommer att sakna Cassies: "Wow..." och kanske främst av allt kommer jag att sakna serien i sin helhet och allt vad den står för och hur annorlunda den är om man jämnför den med dess (torra) amerikanska motsvarigheter.

En liten tröst är att det är en tredje säsong på gång med en helt ny generation av "Skins" och att några av karaktärerna kan tänkas att göra ett gästspel. Annars består säsong 3 hitintills av Tonys lillasyster Effy, ett tvillingarpar (♀), en östeurope (♂), en "buse" (♂) och en emo (♀). Mera info om den kommande säsongen + mycket annat hittar ni på skins life.


***


Nu har jag tagit mig igenom "Breaking Bad", "Skins" och snart även "Ahes to Ahes". Det börjar känns tomt. Jag funderar på att börja titta på "The Riches" från början igen, kanske se hela säsong 2 av "Dexter", få ordning på mitt "Battlestar Galactica" tittande eller fortsätta att se på "Moving Wallpaper" - "Echo Beach". Men jag vet var jag har dessa serier, jag vill bli överraskad - någon som har något förslag på en skön serie?

2 kommentarer:

Anonym sa...

The Riches säsong 2 sänds för fullt i USA just nu.

En serie jag tänkt ge en chans är Greek. Läs mer hos TV-land. Du kanske kan se den först så att jag vet om det är nåt att satsa på. ;)

andros sa...

Greek verkar vara intressant efter att jag har surfat runt och läst lite om den (tv-land, wiki, den officiella hemsidan osv.). Serien fyller iaf. (delvis) upp ungdomsserie hålet som skapades efter att jag har sett klart på Skins.

Pushing Daises ligger annars nära tillhands, jag fick ett sådant fruktansvärt sug efter att ha sett Dead like me (igen) nu i veckan efter något nytt och liknande. Men jag skall nog se ett avsnitt eller två av Greek istället. Nu i helgen. Om det nu inte blir vackert väder. Det är den tiden på året då man får lite dåligt samvete när man sitter inne och häckar. Hrmph...