tisdag 25 september 2007

Därför laddar jag inte ner tv-serier

-Det handlar inte om moral det handlar om tid.



Nedan följer en lista på alla tv-serier som går på svenska kanaler, det vill säga kanaler som en vanlig Svensson kan få in med sin box, parabol eller kabelnät utan att gå överstyr med tekniknörderiet och som jag mer eller mindre följer eller kommer att följa framöver.



Timmarna efter titeln står för hur många timmar man måste se av serien innan man har kommit i kapp de amerikanska/brittiska kanalernas säsonger alternativt sett klart på serien. Reklamtid ej inräknat. Avrundat till närmast heltimme.


Stargate SG-1 33h
Entourage 28h
Big Love 24h
House 23h
Doctor Who 19h
Eureka 18h
Supernatural 15h
Battlestar Galactica 14h
Heroes 13h
Studio 60 on the Sunset Strip 12h
Dexter 11h
Friday night lights 11h
Stargate Atlantis 9h
Mythbusters 9h
30 Rock 8h
The Wire 8h
Simpsons 8h*
Jericho 8h
Psych 8h
Family Guy 7h*
CSI 5h
Kyle XY 5h
Green Wing 5h
Skins 5h
The Black Donnellys 5h
Weeds 4h
Veronica Mars 3h
Sopranos 3h
The Office 3h
Primeval 2h

318 timmar eller 13 dagar och 6 timmar. Alltså för att "komma ikapp" skulle jag behöva titta på teve dygnet runt i nästan 2 veckor. Om vi delar upp det lite och säger att jag tittar på teve 5h om dagen á 7 dagar i veckan. Det blir 35h i veckan. 35h x 9 veckor = 315h. Det är hur man än ser på det inte genomförbart. Och då har jag inte gått in på all den teve som jag missar under dessa 9 veckor då jag "tittar ikapp".

Detta kanske är ö v e r d r i v e t mycket teve tittande hur man än ser på det, utspridd över en stor tidsrymd eller inte. Men kapa tiden på hälften det blir ändå 159h utspridda över 4,5 vecka, det är väldigt mycket det med. Vi svenskar skall egentligen var jäkligt glada för våra teve-kanaler är bland de bästa i världen på att köpa in och sända nya serier.


*Uppskattat till att Sverige ligger 1 säsong efter.

Inga kommentarer: