fredag 19 december 2008

Tyst! Jag ser på teve!

Okej... rubriken kanske jag redan har använt, eller iaf. en variant på den. Men vad passar väl bättre än en bit ur "Karl-Bertil Jonssons julafton" så här ett par dagar innan jul?

Jul-teve ja, den mest nischade högtiden under året när det gäller teve. Visst påsken har sina jesus-på-korset tv-program och filmer av varierande kvalité. Några sommriga filmer runt midsommar och lite skräck lagom till Halloween men inget slår julens teve.

Så här ser min jul ut framför teven när jag inte sitter och snapsar, dricker glögg och julöl så att ögonen står i kors:

Fredagen den 19:

Vi börjar redan här och nu idag. Inget "Idol", jag har ändå inte följt med i år så för mig är det ingen förlust , istället är det en hel del bra filmer, TV3 kör Alien 1 och 2. Själv bänkar jag mig framför "Simpson"-filmen på Canal+, tack vare att Canal Digital har förbarmat sig över alla oss som inte abonnerar alla kanaler och visar sålunda allt gratis!

Lördagen den 20:

En ovanligt blek lördag, en del filmer idag också, men denna gång med lite mera juligt tema. "Diehard II", enligt mig en av de bästa julfilmerna någonsin som inte är någon julfilm i den rätta bemärkelsen ("Die Hard I" faller också i samma kategori), TV3 21:30. TV3 visar också Alien 3 och 4 natten till söndagen. Canal+ vinner även denna kväll, "Harry Potter och Fenixorden" - den får bara inte missas.

Söndagen den 21:

Var lördagen blek är söndagen ett snäpp blekare. Det finns bara ett måste. "Solens mat" på SVT2 20:00, Bo Hagström är kungen över Italiensk matlagnings-tv, Paolo Roberto kan fortsätta att vara Kungen av Kungsan.

Måndagen den 22:

Nu börjar julen smyga sig in i rutan igen. Idag är det ett par julspecialare igen: "Hemma hos Jamie - julspecial", "Jul med Ernst", "Vem vet mest? - julspecial" osv. Själv tänker jag titta på alla serier som jag inte har hunnit med att se på nu under december.

Tisdagen den 23:

Nu börjar det brännas! Uppestittarkväll med "Bingolotto" och "Go'kväll", Cirkus Maximum på TV4, Elf på Kanal 5, julkonserter. Men fan vet om det inte blir Canal+ ikväll igen... "Kikis expressbud" 20:00 på Canal+ Comedy. Jag har inte sett den här filmen ännu och med tanke på hur mycket jag gillade "Spirited Away" och "Det levande slottet" är detta ett givet val.

Julafton!

Man måste äta. Man måste andas. Och man måste se "Karl-Bertil Jonssons julafton". "Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul" är inte lika viktigt för min del som det var för 15 år sedan men visst bänkar man sig i vanlig ordning framför Kalle Anka, som förr om åren, pre-internet, fyllde en viktig funktion. De två sista filmerna var alltid trailers för kommande Disney-filmer, trailers som nu finns att beskåda lite varstans på nätet.

"Svensson, Svensson" och "Kan du vissla Johanna" är också två klassiker även om jag inte har fastnat för den förstnämnda som en jultradition som alla måste se på. Vidare - "Ett päron till farsa firar jul" del 1 på SVT2 och del 2 på Kanal 5. Häda inte på självaste julafton genom att se den urusla andra delen. "Extras julspecial" på SVT2 skall jag även försöka att hinna med.

TV400 har verkligen gett upp julaftonen. De försöker slå svenskt rekord för flest filmer visade av en vanlig kanal - 11 stycken under en och samma dag! Det tidigare rekordet hade TV3 med 9 filmer (skulle jag tro).

Juldagen!

Det stora lugnet lägger sig som en våt filt över Sverige och dagens teve är verkligen svart eller vit. "Stjärnorna på slottet", "Pirates of the Caribbean: Död mans kista", "Shrek 2", Bad Santa" är bra skit...

"Konungens jultal", "Lasse Stefanz - ingen dans på rosor", Rhapsody in rock 2008" är bara skit...

Annandagen!

Väldigt många mustiga filmer och tv-serier:

Selma: SVT:s senaste storsattsning om Selma Lagerlöf en serie i två delar med Helen Bergström i rollen som Selma

Ett land blir till: Fredrik Lindström om varför Sverige blev som det blev.

Fanny och Alexander: Fem jävla timmar lång film! Men det gör absolut ingenting.

Inga kommentarer: