tisdag 30 december 2008

TV-året 2008, del 1: Utländska dramaserier

Det är lätt att glömma bort alla tv-serier som man såg i början av året, men förhoppningsvis har jag inte glömt någon serie.


1. Breaking Bad - De första scenerna i det första avsnittet är redan klassiska. När Winniebagon ligger i diket och en upspeedad Walter White står med en pistol i ena handen och kameran i den andra och han pratar in ett sista meddelande till sin familj när man hör polissirenerna tjuta i fjärran. Det känns ungefär som en spark i mellangärdet och jag blev fast med en gång. Väldigt fast.


2. Dexter - Jag har inte sett speciellt mycket av säsong 3 men i säsong 2 fick vi se en helt annan sida av Dexter. Borta är självförtroendet och den odödlighet som han kända i säsong 1. Istället får vi se en stressad och ibland slarvig människa istället för den iskalla fasaden.



3. Californication - Lite av en personlig favoritserie som jag har fastnat väldigt hårt för. Mest tackvare David Duchovnys tolkning av den skruppelfrie och nergångne författaren Hank Moody. Jag ser fram mot kommande säsonger.


4. Big Love - När man har lagt alla svärmorsskämt åt sidan och slutat ojja sig över de knäppa amerikanarna och deras knäppa tro står "Big Love" starkt på egna ben.


5. The Riches - Jag borde ha tagit det som ett omen när TV3 började visa denna serie på en urusel sändingstid (samtidigt som TV4:s fredagsblock), för att sedan inte visa den längre efter ett par avsnitt, till att den skulle läggas ned. Eddie Izzard har haft önskningar om ett det skall bli en avslutande film vad det lider - vi kan bara hoppas.

6. The Wire - Jag har nästan sett för lite av "The Wire":s sista säsong för att den skall kunna vara med på denna lista (istället för längst ned), men ändå... denna serie är så pass bra så att den ändå måste vara med så här pass högt uppe. (Samma sak gäller för "Mad Men" bör tilläggas, även om just denna serien inte har en hög placering.)


7. Ashes to Ashes - Visst är "Ashes to Ashes" inget "Life on Mars" men den är minst lika bra. Och jag hoppas väldigt mycket på den amerikanska versionen som jag ännu inte har hunnit att se.


8. Sons of Anarchy - Smög upp lite som gubben i lådan och är kanske inte alldeles lysande tv-serie... men den växer efterhand. Den växer väldigt mycket. Fortsätter det i denna takt är det en topp-3 placering på denna lista nästa år.


9. Brotherhood - Brödraskapet. Ja... näst efter Dean och Sam Winchester ("Supernatural") är dessa två herrar mina favoritbröder. Även "Brotherhood" växer med tiden när man får lite mera insikt i brödernas liv på två olika sidor om lagen.


10. Lost - Det är snart nästen ett år sedan "Lost" visades och då endast fyra avsnitt i början av detta år. Men det gör att serien blir så mycket mera efterlängtad än säg "Heroes", som redan är på sin tredje säsong.


11. Mad Men
12. Supernatural
13. Heroes
14. Weeds
15. The Tudors
16. House
17. Fringe
18. Desperate Housewives
19. Tell me you love me
20. The Shield


Serier som jag vet har varit bra, hyfsat bra, i år men som jag en eller annan anledning inte har sett:

In treatment, True Blood, Generation kill, Life on Mars (US)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ambitiösa listor! Bra listor! Har varit borta från internet sen 20 december så jag har inte haft tillfälle att kommentera förrän nu. Och jag måste ju direkt säga att jag ångrar att jag inte hade med Breaking bad på min egen årslista. Den förtjänade en plats där helt klart.
God fortsättning!

andros sa...

Själv kan jag erkänna att jag också har gjort bort mig lite. Jag skulle även ha klämt in Dirty Sexy Money på den här listan över de "bästa utländska dramaserierna under 2008". Typ på plats 17-18. Men jag glömde helt bort den serien.


Och Big Love dök heller inte upp på min lista förens strax innan jag publicerade detta inlägget och jag sade högt för mig själv:

-Ja just det fan - "Big Love" var ju lite av en av mina favoriter under 2008. Den serien får jag inte missa att ha med på denna lista

Så kan det gå...

God fortsättning på dig med!