måndag 4 augusti 2008

TV-krönika: 4 augusti 2008

* Jag räds den dagen då Tom Alandahl går bort - vilket jag inte hoppas han gör på 20 år eller så - men en dokumentärfilmare av den rangen skulle bara göra sig rättvis porträtterad av honom själv(?) Nåja. Gårdagens dokumentär "Diskuskastarens dröm" om Stefan Fernholm som ville bli bäst i världen men som tragiskt gick bort endast 37 år gammal var en bitvis rörande historia.

Även om jag har varit intresserad av friidrott sedan tidigt 1990-tal minns jag honom inte mera än till namnet och utseendet och att han gick bort för dryga tio år sedan alldeles för ung. Men alla har en historia att berätta och historien om Stefan Fernholm var en intressant sådan, om hur han blev tvungen att välja bort kula på grund av skador till förmån för diskusen, om hur han kämpade fast aldrig lyckades, om svenskkolonin i USA under sent 1970-tal, comebacken inför VM 1995 och misslyckandet som följde i OS året därpå och i bakgrunden låg alltid snacket om dopingen som Stefan Fernhom aldrig lyckades skaka av sig.

* "Robin Hood" tillsammans med "Greek" känns som lagom ansträngande tv-serier på söndagseftermiddagen.

* "The black Donnellys" måste jag ta tag i snart - jag har missat alldeles för många avsnitt av denna serie.

* Ikväll: "Liftarens guide till galaxen" på Kanal 9 21:00. Boken är i en klass för sig men filmen är sevärd. IT-supporten 23:10 på TV4. Och sist men inte minst för alla nattsuddare... "Richard Pryor live on the sunset strip" TV3 03:45.

Fire is inspirational. They should use it in the Olympics, because I ran the 100 in 4.3.
-Richard Pryor om när han tände eld på sig själv.

Inga kommentarer: