torsdag 7 februari 2008

TV-krönika: 7 februari 2008

* Filmkrönikan hade säsongstart igårkväll. Den oändligt utskällda duon Andrea och Navid gör sin sista säsong innan programmet gör ett uppehåll tillsvidare. Och de gör det med stil. För jag kan inte komma ihåg när de senast var så bra? Det kanske berodde på att de satt stilla i soffan och i princip bara presenterade klipp från Sundance filmfestival, och det är det väldigt svårt att misslyckas med.

* The Tudors är inget annat än "Sex, drugs and rock 'n roll" alá början av 1500-talet. Jonathan Rhys Meyers är het som "Henrik VIII" och Sam Neill gör en efterlängtad comeback i rutan som Kardinal Wolsey. Comeback i rutan är så att säga "in the eye of the beholder" jag tycker inte att han har gjort något minnesvärt sedan Jurassic Park i början av 1990-talet, och det är synd för jag gillar Sam Neill.

* Lite blandade blandade tankar om "premiären" av Lost: Tillbakablickar och Lost får mig vanligtvis att "resa ragg". För jag har alltid ansett att det som gör att Lost inte är en av världens bästa serier är alla dessa jävla tillbakablickar jämt och ständigt. Men gårdagens upptackt inför säsong 4 var välbehövlig även om jag heller hade sett den riktiga premiären av Lost.

* Tisdagar och onsdagar får nog konkurrera med varandra om vilken som är den bästa tv-dagen nu i vår när Lost har börjat. Torsdagar är inte dåliga de heller med Mad Men, Californication och Gordons kitchen nightmare.

*Idag: QX Gaygala 2008 på TV4. Men varför?

Inga kommentarer: