måndag 11 februari 2008

Gillar verkligen alla "I en annan del av Köping"?

I en annan del av Köping och Stjärnorna på slottet är enligt mig det bästa som svensk tv har producerat under 2000-talet. Men åter till det första. Gillar verkligen alla den serien, eller är det alldeles för tabubelagt att hata den?

Jag har surfat runt lite på nätet och utöver några kommentarer här och var är alla rörande överens: I en annan del av Köping är det bästa som har hänt på år och dar.

Men om inte smaken vore som baken skulle röven vara rund - så har ni kära läsare hittat någon som verkligen dissar denna serie? Och då menar jag inte något litet inlägg i en random blogg utan nu pratar jag om någon tv-krönikör i en tidning eller liknande person som inte gillar serien.

Hör av er bland kommentarerna!

5 kommentarer:

Sara Ödmark sa...

Nä, jag har inte hittat nån sågning. Tror du har rätt i att det kanske andas lite politiskt inkorrekthet att dissa serien, men mycket handlar det nog också om att den är så harmlös. Serien i sig är ju ganska enkel och stillsam, och det finns inte så mycket att reta sig på. Den som inte charmas av deltagarna låter bli att titta helt enkelt, men känner inget behov av sågning.
Kanske?

Anonym sa...

Har läst många texter om "Köping", men nej de som inte gillar serien väljer tydligen att inte yppa ett ord om det - som saom sa. Tabu eller ej. Det ger inget att dissa serien helt enkelt. Själv hatar jag bara en sak med serien och det är att varje avsnitt är mindre än 30 min långt. Innan "Köping" så fanns ju annars "Cp-magasinet" som jag också tyckte var ganska bra. Jag fattar varför folk blir så glada över dessa program, det är ju väldigt sällan man får se annat än övernaturligt smala, snygga och kända människor på tv. Program som "Köping" med människor som inte är som andra (som man skrattar med, inte åt och verkligen inte som i alla läskiga "skandaldokumentärer" om fetma, sjukdomar och liknande) borde inte vara något exklusivt eller ovanligt. Det borde vara en självklarhet - på varje kanal.
Eller?

Ströbaek sa...

rolig och intressant blogg... kanske inte håller med dig i allt - men, det hör ju inte hit.

Försökte hitta om du sagt något elakt om de program jag arbetat med... men, inte vad jag kunde se (svårt när man inte kan söka på ord)

andros sa...

saom: Visst är det så att 'Köping' är harmlös och gillar man inte serien kan man koppla om. Men så är det med många andra program också - och det hindrar inte de programmen från att få en "skopa ovett".

fröjd: Cp-magasinet var inte min kopp te men det beror mest på att jag har svårt för Olle Palmlöf. Ja 'Köping' är alldeles för kort. Det borde komma en spin-off serie som bara handlar om Tobbe. Tänk dig Tobbe med en handhållen kamera som går runt och filmer saker och ting och kommenterar dessa - det skulle toppa 'Köping'!

pontus: Well... jag är inte aktivt ute för att dissa allt och alla jag ser på tv. Det skulle bli alldeles för utstuderat. Och dessutom är jag alldeles för konflikträdd :(

Anonym sa...

Att dissa "i en annan del av köping" får lätt folk att stämpla dig som att du föraktar handikappade.

Handikappade människor är inte gulliga, små maskotar och I en annan del av Köping är så sjukt jävla kass. För den lyfter fram handikappade i en stereotyp roll, som inte är alls är överensstämmande med verkligheten.