söndag 28 januari 2007

Wiki, den gemene mannens tillflykt

IMDb är en skänk ifrån ovan, det vet alla som någon gång har letat information om någon film eller tv-serie. Men även IMDb har sina begränsningar. Vill jag gå in på djupet använder jag mig av Wikipedia. Det är främst de stora serier som Star Wars, Star Trek, Harry Potter Sagan om Ringen mfl. som drar nytta av de hundratusentals wiki användarna. Kan man sina fansiter finns det säkert mycket mera utförliga ställen att gå till, det finns till och med en wiki site som ängnar sig uteslutande åt Star Wars.

Men även wiki har fått skit, folk hävdar att det mesta av infon har mängder av faktafel. Ja det är möjligt, men vill man ha reda på vad den femte Jedisvärd tekniken heter (Shien / Djem So) eller vilken diameter Dysonsfären har som nämns i Star Trek (200.000.000km). Är wikipedia oumbärlig. Vill man ha reda på vad någon gammal kung sade eller vilket årtal Kinas tredje sista kejsare föddes. Ja då kanske man skall förlita sig på lite mera vetenskapliga artiklar. Men för mig som skriver om tv och film duger wikipedia gott och väl även om det finns fallgropar här och där.

Jag kanske bara fastställer det uppenbara i det jag har skrivit nu men det är min syn på det hela, dra inte för många slutsattser.

Wikipedia = Bra om man vill ha tag på "lättflyktig" information.

(usch jag blev inte nöjd med titeln :( men det får gå ändå)

Inga kommentarer: