onsdag 17 juni 2009

Kristallen 2009 och de nominerade är...

I år är det dags för SVT att köra igen och ingen mindre än Rickard Olsson har fått äran att leda galan som går av stapeln den 28 augusti. Redan dagen innan kommer det att hållas ett seminarium. Det är även nya regler för iår som finns att läsas här.

Nedan följer de nominerade, vem jag tror skall vinna och vem jag hoppas på skall vinna.


Underhållning
Berg flyttar in, TV4
Let's Dance, TV4
Mästarnas Mästare, SVT
Skavlan, SVT
Vem kan slå Filip & Fredrik, Kanal 5

Fredrik Skavlan är den bästa intervjuaren som vi har haft i Sverige på år och dar, men någon Parkinson blir han aldrig F&F, Berg och Samuelsson har ingen chans iår. Jag både tror och hoppas på att "Mästarnas Mästare" kniper priset.


Drama
De halvt dolda, SVT
Familjen Babajou, SVT
Livet i Fagervik, SVT
Maria Wern - Främmande fågel, TV4
Wallander, TV4

Turligt nog är drama-kategorin inte ett publikpris (dvs. att fansen får rösta fram vinnaren) utan det skall utses av en jury. Det hade varit synd om "Livet i Fagervik"-fansen hade gjort en kupp. Själv väljer jag alla dagar i veckan "Familjen Babajou" framför "De halvt dolda" som jag tror skall vinna. "Wallander" och "Wern" har inget med toppstriden att göra.


Humor
Ballar av stål, Kanal 5
Hjälp!, TV4
Lilla landet lagom, Kanal 5
Mia och Klara, SVT
Parlamentet, TV4

"Ballar av stål" är för utskällt/kontroversionellt för att vinna något pris. "Lilla Landet Lagom" är för anonymt. "Parlamentet" når inte hela vägen fram även om det har blivit bättre det senaste året. Jag hoppas på "Hjälp!", mycket tackvare Chevy Chase medverkan, men det blir nog "Mia och Klara" som vinner.


Barn
Barda, SVT
Häxan surtant , SVT
Jonson & Pipen, TV4
Osynliga sår, UR
Stava med skägg, SVT

Får man lämna walkover? Inte? Okej... Eva Funck har inte med något program i år. Tyvärr. Men "Osynliga sår" kanske. Mest för att den är lite mera pedagogisk och tyngre än sina konkurrenter.


Livssstil
Antikrundan, SVT
Arga snickaren , Kanal 5
Grannfejden , TV 3
Halv åtta hos mig, TV 4
Lyxfällan, TV 3

"Roomservice" är inte nominerade i år?! Svår kategori annars. Pretto "Lyxfällan" mot putslustiga "Halv åtta hos mig". Klassiska SVT-svala "Antikrundan" mot hetsiga "Arga Snickaren" och "Grannfejden". Hoppas på "Halv åtta hos mig" som troligtvis inte kommer att vinna. Det står mellan "Antikrundan" och "Lyxfällan".


Sport
Champions League, TV6
Handbolls-VM, TV4
OS i Peking, SVT
Vasaloppet, SVT
Vinterstudion, SVT

CL och Vasaloppet må vara stora men det står mellan OS och Vinterstudion i år. Handbolls-VM har ingen chans. Jag sätter en slant på OS i Peking. Större än så här blir det inte var fjärde år. SVT skötte sig bra vill jag minnas.


Kultur & Samhälle
Kalla fakta, TV4
Kobra, SVT
Matakuten, TV4
Uppdrag granskning, SVT
Världens konflikter, SVT

Kobra. Punkt. Jag har fortfarande mardrömmar från när "Mat Akuten" Carola Magnusson blev så förfärad över när ingen åt av hennes hemvirkade ekologiskt odlade rofruktspuréer. Brrr!


Dokumentär
Diplomaterna, SVT
Ebbe - the movie, SVT
Familjen Bonnier, TV4
Himlen kan vänta, SVT
Sjukhuset, TV3

"Diplomaterna" fick mycket skit eller rättare sagt en diplomat som slet som ett djur och som inte skämdes för att han på sidan kunde leva ett lyxliv fick skit. Jag tror nog ändå att det går hela vägen om inte snyftiga "Himlen kan vänta" sätter käppar i hjulet dvs. "Familjen Bonnier" var lite av ett antiklimax och "Ebbe - the Movie" fick inte mycket uppmärksamhet när det sändes (tyvärr).


Nyhets- och debattprogram
Agenda, SVT
Debatt, SVT
Kvällsöppet med Ekdal, TV4
Racet till Vita Huset - Filip & Fredriks valvaka , Kanal 5
TV4 Nyheterna, TV4

"Racet till Vita Huset - Filip & Fredriks valvaka " skall vinna. De lyckades bräcka de seriösa kanalernas valvakor med råge. Vilket ingen hade trott på förhand. Men jag tror nog ändå att "Kvällsöppet med Ekdal" vinner (och inte enbart av den anledningen att det är jävligt jobbigt att färga varannan bokstav i F&F program).


Sen har vi ju de tre pubilka priserna; årets kvinnliga programledare, årets manliga programledare och årets program. Men mera om dem senare.


Nomineringsfördelning:

SVT 21 st. inklusive 1 på UR
TV4 14 st.
Kanal 5 5 st.
TV3 3 st.
TV6 1 st.




Fortsatt stor dominans för SVT. Även om TV4 kniper ovanligt många platser i år.

1 kommentar:

JohanA sa...

Vilka tv-personligheter eller mediechefer står uppradade vid pissoaren på Kristallen-galan på bilden? http://www.nyhetsverket.se/readNews.html?id=2604