fredag 24 april 2009

Draknästet

Jag har sett fram mot "Draknästet" nu en längre tid, tittat på en del Youtube-klipp från den Brittiska förlagan och läst lite om serien på ett par siter på nätet. Och på det hela taget är det ett okej program. Än så länge tycker jag att Drakarna har valt ut rätt produkter både bilbarnstolsryggsäcken och avfuktnings golvet verkar lovande. Att Drakarna sedan skall ha en för stor delen av kakan kan jag ha översyn med.

Men jag tycker att titeln är lite knepig och om de nu hade varit drakar hade lajvarna (som inte fick några pengar) huggit huvudet av dem. Och nästa vecka är det dags för Peter Walhbecks dragkroks-knoppar, det kan en rejäl cirkus. Men nu till mitt största huvudbry:


Strider "Draknästet" mot SVTs-policy?

Om vi tar huvuddragen i detta program så är de:

Ett gäng välbärgade entrepenörer erbjuder sin tjänster och som lön för mödan kan de tjäna grova pengar på eventuella succeér - allt under SVTs regi.

Hur rimmar det här med Fri Television? Det känns inte riktigt SVT:igt. Det är något som inte stämmer. Någonstans måste (väl kanske) detta strida mot de lagar, förordningar och policys som SVT måste svara upp mot. Jag har läst SVT:s Lagar och regler men jag år inte tillräckligt insatt att säga hur det ligger till.

Det skulle vara kul om någon insatt person kunde bekräfta mina misstankar... eller avfärda dem.

1 kommentar:

Unknown sa...

Osäker.. men de censurerar ju företagsnamnen rätt så bra så därför startade jag www.draknastet.se för att lyfta fram entreprenörerna och deras bidrag!