söndag 15 februari 2009

TV-krönika: 15 februari 2009 - Sport Edition

* Så här års är tablåerna fullpackade av sport i alla dess former och man kan inte göra annat än att njuta så länge det varar (även om inte allt är just vintersport eller ens på riktigt...).



Wrestling - Om ni har missat det kan jag upplysa om att radarparet från det tidiga 1990-talet på TV3 Hoa-Hoa och Bruno har börjar kommentera Wrestling igen, denna gång på Eurosport mellan 21:00-22:30 varje måndag. För er som inte kan få nog här är över 1000 Hoa-Hoa citat från förra gången det begav sig.


En liten sidoparantes bara. Såg för ett par dagar sedan "The Wrestler", bästa filmen jag har sett på år och dar.



Alpint - Just nu när jag skriver detta ligger Johan Brolenius bara fyra hundradlera efter 1:an inför andra åket. Vi skulle verkligen behöva en framgång så här under den sista dagens alpina-VM. Hargin och Byggmark ligger bra till också. 10 respektive 8.


Apropå Byggmark - jag undrar hur det går med han och Jon Olsson vad om att han (Olsson) skall lyckas med att kvalificera sig till OS 2014? Det var drygt ett år sedan jag sist hörde något om vadet.



Rally VM - 2009 är verkligen ett trist år för alla rallyfantaster. Alla team utom Ford och Citroen har dragit sig ur och SVT väljer även i år att inte sända något från VM:et, precis som de gjorde 2007. Är det något vi skall vänja oss vid nu att de köper upp rättigheterna till att sända Rally-VM när de får en slant över efter att de har köpt in all annan sport som de tycker verkar vara intressant? Tur att Eurosport fortfarande har den goda smaken att visa Rally kanske inte på bästa sändingstid men man kan inte få allt.

Förövrigt är motorsporten väldigt styvmoderligt behandlat under 2009. Förutom att SVT skippar Rally-VM, visas F1 på Viasat Sport istället för på TV6.


Skidskytte - Skidskytte är den nya längdåkningen, jag ser hellre en skidskyttetävling än en vanlig längdåkningstävling. Hade någon sagt det till mig pre Magdalena Forsberg (~1997) hade jag bara skrattat åt den personen. Men nu ser det inte helt kört ut för längdåkarna. Hans Olsson visar gryende form och så har vi såklart Charlotte Kalla. De kommande veckorna ser ut att bli väldigt spännande.

4 kommentarer:

DanielM sa...

Hoa Hoas sidekick heter Bruno Arvidsson.

andros sa...

Just det Bruno var det ja :S

Jag får väl skylla på att jag var trött eller nått...

Anonym sa...

Det enda i längdåkningsväg som slår skidskytte för mig är en riktig femmil med individuell start. Det är obegripligt för mig att de slutat med det i VM. Det är någon tysk som har fått för sig att det är roligare att titta på en fårskock som åker i rad utan att det händer något.

andros sa...

Michael:

Jag visst är/var femmilen den absolut bästa distansen under ett längd-VM/OS. Förutom Gunde och Mogrens framfarter i de lite längre distanserna minns jag den spännande fighten i Nagano 1998 mellan en trött Björn Dählie och en spurtande Niclas Jonsson. Det var tider det!