fredag 20 februari 2009

Giganternas comeback - Robinson och Big Brother

Alla har vi våra guilty pleasures och min är, eller rättare sagt var "Big Brother" som jag jämte "Robinson" håller som den allra bästa dokusåpan som har sänts i Sverige - och just säsong två av "Big Brother" (2002) som den allra bästa dokusåpasäsongen någonsin. Med dessa förutsättningar i bagaget kan jag inte bli annat än lite uppspelt över "183 dagar". Men jävlar vad jag blev besviken.

Stereotyperna staplas på hög uppbackade av alla klichéer och det blir bara en salig röra av allt. Men visst fastnar alla klichéer och stereotyper på näthinnan efter att man har sett en hel säsong av "Big Brother", både Carolina Gynning och Linda Rosing har lämnat djupa spår. Men det är ändå alla Svenssons som jag har haft mest glädje över under de sex säsongerna av "Big Brother" som sändes.

Jag minns med glädje säsong 1:s vinnare Angelica Frej som visserligen hade lite mera känslor än vad en vanlig medelsvensson hade gjort men hon var i stort sett vanlig.

Säsong två, min favorit, hade en hel uppsjö av vanligt folk som inte gjorde bort sig varken under eller efter tiden i huset. Alexander "Alex" Nilsson och hans parhäst Peter Svensson (som visserligen gjorde bort sig när han pissade på golvet, men på köpet skapade han tv-historia!), Ulrika "Gumma" Andersson som skulle köpa en bil med värme i åt sin mamma när hon vann. Dominique Pons en lite smågalen fransman som skapade "sekten" Boborama i huset betydligt lugnare än fransmannen som följde två år senare (Olivier de Paris).

Säsong tre och fyra överskuggas av Carolina Gynning och Linda Rosings deltagande, de tog alldeles för mycket plats för att någon skall kunna minnas de andra. Men Sedan 2005 och säsong fem har vi ett par Ola Nordmänn, Carl Fredrik och vinnaren Britt Goodwin även säsong sex genomsyrar av norrmän som kan läggas i facket: vanligt hederligt folk som inte är ute efter att chocka och skapa rubriker nämligen raggaren Richard Olsen.

Inga sådana ämnen verkar finnas i det fiktiva Hus1 i "183 dagar". Bara våld, fylla och äckligheter. (En sak till som jag stör mig på: Alla vet väl om att starksprit blev banlyst efter att Linda Rosing hade spytt ner ett av sovrummen för andra gången? Eller det kanske bara är jag som lägger en sådan banal sak på minnet som egentligen inte har något att göra med det fiktiva Hus1.)

Missa föresten inte "Den rätte för Rosing", tisdagen den 24 februari 20:00. Och TV400:s väldigt otippade reprisering av Linda Rosings "Big Brother"-säsong (2003) 22:50 samma dag. Hur tänkte TV400 där egentligen?

Ett par ord om "Robinson" också. Premiärdatumet är satt till den 21 mars i år, lagom till att "Melodifestivalen" har slutat. Nu återstår det bara att se om även "Big Brother" gör comeback, kanske i TV400?

Inga kommentarer: