lördag 12 juli 2014

Emmy nomineringar 2014 + mina tips och funderingar


Seth Myers är årets värd

Den 25 augusti är det dags för den 66:e upplagan av Primetime Emmy Awards. Och nu har alltså de nominerade avslöjats.

Outstanding Drama Series
Breaking Bad
Downton Abbey
Game of Thrones
House of Cards
Mad Men
True Detective

"True Dectetive" tar hemma detta. Även om jag tycker att både "Breaking Bad" och "Game of Thrones" är vassare. Men med tanke på vad de har lyckats göra under bara en säsong av "True Dectective" kan man inte annat än att bli imponerad.


Outstanding Comedy Series
The Big Bang Theory
Louie
Modern Family
Orange is the New Black
Silicon Valley
Veep

"Silicon Valley" måste vinna. Om inte så lägger jag min röst på "Veep" eller "Orange is the new black". "Modern Family" har för längesedan spelat ut sin roll bland tv-galorna. Det är en hygglig komediserie nu för tiden. Inget annat.





Outstanding Miniseries
American Horror Story Coven
Bonnie & Clyde
Fargo
Luther
Treme
The White Queen

"Fargo". Allt annat vore en skandal. Och det är smart (eller fult, lite beroende på hur man ser på det) att nominera "Fargo" i miniserie-kategorin. Där har de en betydligt större chans att vinna jämfört med drama-kategorin.


Outstanding TV Movie
Killing Kennedy
Muhammed Ali's Greatest Fight
The Normal Heart
Sherlock: His Last Vow
The Trip to Bountiful"

"Sherlock", men det känns som om att jag har missat något, "The Normal Heart" har fått väldigt många nomineringar. Kanske dags att kolla upp den filmen?.


Best Actor - Drama
Bryan Cranston - Breaking Bad
Jeff Daniels - The Newsroom
Jon Hamm - Mad Men
Woody Harrelson - True Detective
Matthew McConaughey - True Detective
Kevin Spacey - House of Cards

Matthew McConaughey - True Detective vinner. Eller Woody Harrelson - True Detective.


Best Actress - Drama
Lizzy Caplan - Masters of Sex
Claire Danes - Homeland
Michelle Dockery - Downton Abbe
Julianna Marguilles - The Good Wife
Kerry Washington - Scandal
Robin Wright - House of Cards

Claire Danes - Homeland, mest för att jag har dålig koll på denna kategorin. Men jag vet att Claire Danes är bra i "Homeland". Även om jag inte är så förtjust i den andra säsongen av den serien.


Best Supporting Actor - Drama
Aaron Paul - Breaking Bad
Jim Carter - Downton Abbey
Peter Dinklage - Game of Thrones
Josh Charles - The Good Wife
Mandy Patinkin - Homeland
Jon Voight - Ray Donova

Peter Dinklage - Game of Thrones, men jag tror nog att han får större konkurrens i år än vad han har fått tidigare. Hans roll som Tyrion i "Game of Thrones" känns inte lika helgjuten som den har gjort under de tidigare säsongerna.


Best Supporting Actress - Drama
Anna Gunn - Breaking Bad
Maggie Smith - Downton Abbey
Joanne Forggatt - Downton Abbey
Lena Headey - Game of Thrones
Christine Baranksi - The Good Wife
Christina Hendricks - Mad Men

Christina Hendricks - Mad Men, kanske?


Best Actor - Comedy
Louis CK - Louie
Don Cheadle - House of Lies
Ricky Gervais - Derek
Matt LeBlanc - Episodes
William H. Macy - Shameless
Jim Parsons - The Big Bang Theory

Ricky Gervais - Derek. Mest för att den serien skiljer sig såpass mycket från de övriga nominerade. En brittisk lågbudgetserie (nåja) med mycket värme och starka karaktärer. Och ur kan man neka Derek från att vinna?


Best Actress - Comedy
Lena Dunham - Girls
Edie Falco - Nurse Jackie
Julie Louis-Dreyfus - Veep
Melissa McCarthy - Mike and Molly
Amy Poehler - Parks and Recreation
Taylor Schilling - Orange is the New Black

Lena Dunham - Girls, jag skulle vilja säga Edie Falco men jag har inte koll på om "Nurse Jackie" fortfarande är lika bra som jag intalar mig. Men jag kan för allt i världen inte förstå hur Taylor Schilling lyckades få en nominering? Hon är ju det överlägset svagaste kortet i "Orange is the New Black".


Best Supporting Actor - Comedy
Andre Braugher - Brooklyn Nine-Nine
Adam Driver - Girls
Jesse Tyler Ferguson - Modern Family
Ty Burrell - Modern Family
Fred Armisen - Portlandia
Tony Hale - Veep

Tony Hale - Veep, med tanke på hur många biroller som "Veep" har är det imponerande att han är den enda som blir nominerad. Och jag gillar Tony Hale. Jag ser gärna mera av honom i framtiden.


Best Supporting Actress - Comedy
Mayim Bialik - The Big Bang Theory
Julie Bowen - Modern Famil"
Allison Janney - Mom
Kate Mulgrew - Orange is the New Black
Kate McKinnon - Saturday Night Live
Anna Chlumsky - Veep

Kate Mulgrew - Orange is the New Black måste det bli. Jag har sagt det någon gång förut, hon är alltid farligt  nära att spela över i rollen som Red, men hon lyckas ändå med att göra något av den rollen.


Best Actor - TV Movie/Miniseries
Benedict Cumberbatch - Sherlock: His Last Vow
Chiwetel Ejiofior - Dancing on the Edge
Idris Elba - Luther
Martin Freeman - Fargo
Mark Ruffalo - The Normal Heart
Billy Bob Thornton - Fargo

Billy Bob Thornton - Fargo. Absolut.


Best Actress - TV Movie/Miniseries
Minnie Driver - Return to Zero
Jessica Lange - American Horror Story: Coven
Sarah Paulson - American Horror Story: Coven
Cicely Tyson - The Trip to Bountiful
Kristen Wiig - The Spoils of Babylon
Helena Bonham Carter - Burton and Taylor

Jessica Lange - American Horror Story: Coven. Jag vet inte vad det är med de kvinnliga nominerade bland alla kategorier i år men jag har verkligen ingen koll på flertalet av dem. Förutom i komedikategorin. Jag får skylla mig själv.


Best Supporting Actor - TV Movie/Miniseries
Colin Hanks - Fargo
Jim Parsons - The Normal Heart
Joe Mantello - The Normal Heart
Alfred Molina - The Normal Heart
Matt Bomer - The Normal Heart
Martin Freeman - Sherlock: His Last Vow

Martin Freeman - Sherlock: His Last Vow, Martin Freeman får ingen Emmy för sin roll som Lester Nygaard i "Fargo". Men här tror jag att han har en större chans.


Best Supporting Actress - TV Movie/Miniseries
Frances Conroy - American Horror Story: Coven
Kathy Bates - American Horror Story: Coven
Angela Basset - American Horror Story: Coven
Allison Tolman - Fargo
Ellen Burstyn - Flowers in the Attic
Julia Roberts - The Normal Heart

Allison Tolman - Fargo, utöver Lorne Malvo den mest sevärda karaktären i underbara "Fargo".


Outstanding Animated Program
Archer • Archer Vice: The Rules Of Extraction
Bob's Burgers • Mazel Tina
Futurama • Meanwhile
South Park • Black Friday
Teenage Mutant Ninja Turtles - The Manhattan Project

Bob's Burgers • Mazel Tina, skall jag vara helt ärlig så har jag bara koll på det avsnittet som "South Park" har nominerats för (som förvisso var lysande). Men jag lägger ändå min röst på "Bob's Burgers". En stabil serie. Men helst av allt hade jag sett att "The Legend of Korra" hade blivit nominerad.


Outstanding Variet Series
The Colbert Report
The Daily Show with Jon Stewart
Jimmy Kimmel Live
Real Time with Bill Maher
Saturday Night Live
The Tonight Show Starring Jimmy Fallon

The Tonight Show Starring Jimmy Fallon, hans sett att leda The Tonight Show känns fräscht jämfört med hans föregångare Jay Leno.


Outstanding Reality-Competition Program
The Amazing Race
Dancing With The Stars
Project Runway
So You Think You Can Dance
Top Chef
The Voice

So You Think You Can Dance, det här är mest serier som fladdrar förbi i tablån på TV3, Kanal 5 etc. Jag har verkligen ingen koll.


Outstanding Variety Special
AFI Life Achievement Award: A Tribute to Mel Brooks
The Beatles: The Night That Changed America
Best of Late Night with Jimmy Fallon Primetime Special
Billy Crystal: 700 Sundays
The Kennedy Center Honors
Sarah Silverman: We Are Miracles

Sarah Silverman: We Are Miracles, mest för att jag gillar Sarah Silverman. Och det är bara den showen och Billy Crystals som jag har tittat på.

Inga kommentarer: