lördag 20 augusti 2011

Falling Skies



"Falling Skies" har premiär nu på Canal+ Series - men inte i HD-format - på onsdag 20:00. Jag har sett de första sex avsnittet av den första säsongen och här är mitt intryck.

Kortfattade handling: Jorden har blivit invaderad av utomjordingar som går under det föga karismatiska namnet Skitters. I deras första anfallsvåg slog de ut militären och nu dödar de människorna en efter en. Det är nu upp till de överlevande ledda av Tom Mason (Noah Wyle) att sätta hårt mot hårt och slå tillbaka.

Jag har alltid gillat den här typen av tv-serier där mänskligheten står inför ögonen för en stor katastrof av något slag, må det vara utomjordingar (Invasion), kärnvapenkrig (Jericho) eller zombies (The Walking Dead).

En sak som är bra med denna serie är att den är pang på rödbetan. Förklaringen hur anfallet gick till är lite löst förklarat i inledningsscenen och sedan är det upp till en själv att pussla ihop hur det gick till och hur långt tidsrymden är. Och det är fortfarande oklart varför anfallet skedde mot jorden långt in i serien.

"Falling Skies" plockar också pluspoäng på att det är väldigt många okända och nya ansikten som dyker upp i serien. Det är Noah Wyle man känner igen (och för egen del Will Patton, men det bara för att jag såg "Gone in 60 seconds" för någon vecka sedan) och de andra verkar sådär lite halvbekanta. Man får inga förutfattade meningar om hur de skall uppträda. Samma sak med "The Walking Dead" huvudrolls-innehavaren känner man igen men de andra är inte igenkänningsbara för den stora massan.

Skall jag klanka ned på något i denna serie så är det den vanliga unkna amerikanska patriotismen som lyser igenom då och då God Bless America osv. Men det kanske bara är jag som stör mig på sådant?

Men på det hela taget är "Falling Skies" en bra serie och något se i väntan på "The walking Dead".


Inga kommentarer: