Konstitutionsutskottets betänkande 2009/10:KU25
En ny radio- och tv-lag
Sammanfattning av beslutet
Den nuvarande radio- och tv-lagen ersätts av en ny lag med samma namn den 1 augusti 2010. Därmed genomför Sverige ett EU-direktiv om audiovisuella tjänster. Här är några av nyheterna med den nya lagen:
Förenklade och tydligare reklamregler för tv. Större valfrihet för tv-företagen i placeringen av reklamavbrott och sponsringsmeddelanden. Nya regler för beställ-tv för att öka rättssäkerheten och förutsägbarheten för nya tjänsteleverantörer.
Nytt regelsystem för kommersiell radio. Regler för digitala kommersiella radiosändningar införs. Tillstånd att sända analog kommersiell radio ska fördelas genom slutna anbudsförfaranden, och tillståndsperioderna ska vara åtta år. Nuvarande krav på att sändningarna ska innehålla eget material och program med lokal anknytning tas bort. Möjligheterna till sponsring utökas. Närradioorganisationerna får ökade möjligheter att sända material som inte har producerats för den egna verksamheten. De får också möjlighet att sända över större områden än en kommun.
Riksdagen.se
***
Kort och gott det blir mera reklam i tv-rutan eller rättare sagt oftare. Reklamkanalerna får från och med den 1 augusti utnyttja sina 20% reklamtid (tidigare 15% fram till och med 31 juli 2010) - 12 min per timme - mera flexibelt. Alltså finns möjligheten att vi framöver kan få se 12 st en minuters reklampauser per timme, då 1 minut är den kortaste tiden ett reklamblock får vara enligt denna nya lag.
TV4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg har uttalat sig till DN.se Aftonbladet/TT:
– Bryter vi för ofta och för dumt förlorar vi tittare, så det kommer inte att hända, säger TV 4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till TT.
– Men vi tror inte på den amerikanska modellen, avbrotten blir inte fler. Så fort vi tappar tittare kostar det för oss. Det är sjävreglerande, säger Michael Grimborg och tillägger att det främst är på dagtid och på natten som reklamen ökas
Den nya lagen förbjuder tobaksreklam och innehåller regler för alkoholreklam men tillåter reklam riktad till barn – en kontroversiell reklamform som bland annat Kanal 5 valt att inte erbjuda trots att det varit tillåtet i och med att bolaget sänder från England. Även TV 4 kommer att säga nej till barnreklam trots att det blir tillåtet.
De liberalare EU-anpassade reglerna innebär också friare inplacering av varumärken under programtid. Till exempel blir det tillåtet med produktplacering som redigeras digitalt i efterhand:
– Om en familj sitter hemma vid frukostbordet kommer det till exempel att bli möjligt att klistra in ett Kelloggspaket på bordet i efterhand, säger Ian Wikström, mediechef och tv-ansvarig på Mediacompany.
Även SVT innefattas av denna nya lag:
– De görs inga undantag för SVT. Som lagen är formulerad skulle det här vara möjligt även för oss, säger Kent Wennström, chef för programsekretariatet på SVT.
Sydsvenskan.se
TV3 och Kanal 5 sänder via England och kör efter helt andra lagar, men...
Även Kanal 5 hoppas att få samma möjligheter eftersom reglerna nu ses över i England.
– Absolut. Det här skulle skapa nya möjligheter för oss. Man får exponera varumärken i programmen bara man anger det i för- och eftertext, säger Jerker Bluhme, försäljningschef på Kanal 5 och Kanal 9.
DN.se
söndag 1 augusti 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tänkte på det där med inplacering under programtid..
Innebär det att om man tex kollar på vänner så sitter joey och äter frukost med ett paket müsli från axa på bordet?
Det är inte helt omöjligt. Men väldigt osannolikt.
Sedan vet jag inte vad för regler som gäller när det gäller äldre serier kontra nyare och om de är svenska eller utländska.
Men under en överskådelig framtid så får vi nog inte se någon Axa hemma hos Joey.
Skicka en kommentar