torsdag 30 april 2009

Två utdöende tv-genrer - Motor och Resa

För drygt en vecka sedan gick en epok i graven, jag pratar då såklart om "Packart & Klart" som efter 22 år packade upp resväskan för sista gången. ...samtidigt som vi svenskar reser som aldrig förr. Det tillsammans med att "När & Fjärran" flyttade till Tv4+ och slutade att visas på regelbunden basis får mig att börja fundera, finns det verkligen inte större behov för reseprogram än så? Det måste det väl ändå finnas?

Samma sak med motorprogram. "Trafikmagasinet" lades ned 2003, "Bosse Bildoktor" för ett par år sedan och TV4:s "Mera Motor" finns inte längre. Det är bara Kanal 9:s "Motorjournalen" som puttrar på, finns det verkligen inte större behov för motorprogram än så? Det måste det väl ändå finnas?

Jag tror nog att det största hotet mot dessa genrer är det utökade kanalutbudet hos oss tittare och mera nischning av kanalerna själva. Discovery tycker jag nästan enbart kör motorrelaterade program (utöver top-10 bästa: whatever...) och tar man bort djuren i Animal Planet är det en enda stor orgie i storslagen natur. Kanalen Travel är en renodlad resekanal som iaf. är relativt ny för mig och som de flesta stora kabeldistrubutörerna har i sitt utbud.

Ja listan kan göra lång - och ju längre den görs desto mindre inhemska produktioner får vi. Är det rätt eller fel?

Inga kommentarer: