söndag 19 april 2009

Mina 5 cent om debatten i "Debatt" om såkallad skräp-tv

Missade ni Debatten nu i veckan om den dåliga tevens existensberättigande? Vilken cirkus, aldrig har väl en generationsklyfta varit så stor och så tydlig. Det var stockkonservativa Peter Harrysson mot resten av världen.

En fråga som aldrig riktigt blev besvarad är om (sådan) teve verkligen är fördummande. Jag har ett kort och koncist svar på den frågan: Nej. Av de exemplen som visades tittar jag iofs. bara på "Wipeout", "Hjälp jag är med i en japansk tv-show" och "Robinson". Resten undivker jag, alternativt inte bryr mig om ett dugg om. Men jag blir inte dum för det och jag vill heller inte bli kallad för dum när jag tittar på dokusåpor, galna tävlingar etc.

En annan intressant frågeställning som Virren tog upp var att TV4:s fredagsunderhållning är precis lika illa, om inte värre än det som som de andra kanalerna sänder. Fördummnings-tv. Jag håller delvis med. Program som "Ballar av stål", Sanningens ögonblick" och "Grillad" vet alla vad det går ut på - "Let's Dance" invaggar oss i en falsk trygghet och som en enad nation intalar vi oss att att det här är bra skit när det egentligen kanske inte är dålig skit men defenitivt medelmåttigt skit. Det svenska kollektiva samvetet gör fel - gör om, gör rätt!

Slutligen... jag ser heller på när någon av grabbarna i "Dirty Sanchez" snortar könshår än på någon trist tv-teater. Och kalla mig inte dum för det.

Avsnittet finns att se på SVTPlay.

Inga kommentarer: