måndag 1 november 2010

Böda Camping – kärleksfull skildring eller frossande i Svennebanan?

Minns ni ”Sverige campar” som gick på TV4 2008? Här kommer i alla fall ett utdrag från programbeskrivningen:

Sol och bad varvas med regn och rusk, nubben står högt i kurs på midsommarafton, grillfesterna avlöser varandra, men varvas med lata stunder i de ihopfällbara campingstolarna. På campingplatsen händer alltid något.

I Sverige campar bjuds också på tips och knep som varje campare bör känna till, med allt från vilken utrustning man behöver för att lyckas parkera och hur man installerar en minidusch, till hur man sätter upp ett påbyggnadstält och vilka blomkrukor som lämpar sig bäst för campingen


Här är programbeskrivningen för ”Böda Camping”:

Camping är Sveriges populäraste turistboende. Trots att det kan ta helvetiskt med tid att parkera husvagnen rätt. Trots att barnen saknar sin Xbox. Och trots att alla kan höra dig älska, bråka i förtältet och svära bittert på minigolfbanan. För här finns också gemenskapen - och den perfekta flintasteken i det bästa av middagssällskap. Nu börjar Böda Camping, möt helrutinerade säsongscampare med husvagn och förtält med pelargoner, och klumpiga nybörjare med klena tält och inga foppatofflor.

Jag gillade verkligen hur campingfolket skildrades i ”Sverige campar” det var kärleksfullt och stillsamt. Andelen folk som hamnade framför kameran bara för att de var ”roliga” och/eller såg roliga ut eller betedde sig lustigt i fyllan var minimal. ”Sverige campar” påminde om en av mina andra favoriter ”Koloniområdet Iris” som sändes för 3-4 år sedan på TV4+ snäll teve som skildrar vardagslivet utan att frossa i det som frångår normen.

Dessa båda hyfsat likartade beskrivningar till trotts tror jag, eller snarare jag vet jag, inte kommer att resultera i samma sorts program. Jag skulle bli väldigt förvånad om inte ”Böda Camping” är stöpt i samma mall som ”Färjan” och ”Ullared”.

Men jag kommer naturligtvis att sitta som klistrad framför rutan ikväll även om jag på förhand vet att den där känsla jag fick när jag tittade på "Sverige campar" inte kommer att infinna sig när jag tittar på detta - jag gillar ju verkligen denna typ av program också.

1 kommentar:

Konferens västkusten sa...

The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...