måndag 26 april 2010

TV-krönika: 26 april 2010

* UR är en konstig, ja, konstellation. Där radio och teve blev två skilda saker i och med införandet av tv-licensen (ungefär vid den tidpunkten) fortsätter UR att vara "radio" även om - i alla fall jag - förknippat det mest med något som sänds på teven. Försslagsvis på förmiddagarna varje vardag och på söndagskvällarna. Och det är just det jag är ute efter.

Nu för tiden är inte söndagar på SVT förknippade med humor 20:00 eller drama vid 21:00 utan vetenskapsprogram vid tio, elva-tiden på kvällen. I alla fall för mig. Och gårdagskvällen var inget undantag Aldrig trodde jag att kvantfysik skulle bli bra teve men jag hade fel. Och tidigare under april har det sänts program om svarta hål. Alltid intressant om svårförklarade ämnen. Kudos till SVT som köper in dessa vetenskapsprogram som på förhand kan verka rätt mossiga.

* Jag har inte lyckats bringa någon klarhet i vilken säsong av " Entourage" som TV6 respektive SVT är inne på just nu. Men den säsongen som sänds på SVT känns minst bekant så det är den säsongen jag i fortsättningen kommer att hålla till på.

* Ikväll: "Vetenskapens värld" (ja jag vet, mera vetenskap) om Tjernobyl och "Roast på Berns" som jag tycker är oförskämt bortglömt och utskrattat - i fel bemärkelse.

Inga kommentarer: