torsdag 29 april 2010

Happy Town s01e01

Far och son, tillika sheriffer, Conroy

Ung kvinna blir avsläppt i utkanten av en vårvintrig knakig och sprakig skog mitt i natten, tvingas gena, klassiska skräckskrik hörs och ett ljus ses i en pimplarstuga på isen, sedan fågel som skräms. Jag skall inte avslöja mera om inledningen men den fortsätter på detta spår.

Hörde jag någon säga skräckfilmsklichéer? Bortse från detta, början på denna serie är redan klassisk i all sin enkelhet. Och jag kanske skall nämna att jag är väldigt svag för småstadsdramor som inte faller in i ”Gilmour Girls”-mallen. Och ”Happy Town” är inte en sådan serie.

Först och främst rollistan. Jag är glad att Geoff Stults mest känd från den vedervärdiga dyngan ”Sjunde Himlen” äntligen ha fått en vettig roll som inte innebär staplande av moralkakor. Vidare är Amy Acker (Dollhouse) alltid sevärd för att inte tala om min favorit Sam Neill som visar att han kan göra annat än att jaga dinosaurier och medverka i kostymdramer. En annan av mina favoriter medverkar också, Abraham Benrubi, som även denna gång jobbar i en bar/café som han gjorde i ”Men in Trees”.

Alla som vet bakgrundshistorien (jag skrev lite om den här) vet att något är ruttet i staden Haplin. Allt är perfekt i denna småstadsidyll till och med luften är klanderfri (på grund av bröd fabriken) Men det finns folk som vill minnas vad som hände under den där hemska perioden för ett antal år sedan. Folk som vill få tag på Magic Man.

Ett avsnitt säger egentligen ingenting. Men det lovar gott och enbart inledning lockar till att se ett avsnitt eller två till. Vilket jag kommer att göra för jag vill veta mera om vad som ligger bakom allt det som pyr under ytan i staden Haplin. Och jag sätter en slant på de äppelkäcka damerna som spelar kort i salongen på det murriga pensionatet spelar en stor roll i nystandet av denna gåta. Kom ihåg var ni läste det först.

Inga kommentarer: