tisdag 9 december 2008

Riktig skräp-tv...

Det var ett tag sedan men det är hög tid för det igen - att ge en skopa ovett till alla "ring-in och gissa ordet program". De är grisiga, vidriga, smutsiga, dumma, korkade, jävla i d i o t p r o g r a m!

-Men sluta se på dem då!?

...tänker ni.

Det är väldigt sällan jag fastnar framför dem, jag har annat för mig på förmiddagarna. Men någon gång då och då, när man knäpper på teven står "programledarna" där som fån och skriker i falsett att man skall ringa in! NU! RING IN!!!!

I helvete jag ska...

Det enda jag skall göra är att svära en rejäl ramsa och innerligt hata dessa program och dess programledare - det ser jag som en mänsklig rättighet.



Läser man mellan raderna, som man brukar säga, använder de sig av en hel del fula knep:

1. De har en uteslutningsfråga (men de erkänner aldrig att det är en fråga av den sorten) vars lösning är något svårare än vad en förstaklassare kan klara av, för att sedan bränna av alla tänkbara alternativ under den första kvarten och suga på svaret fram tills att det bara är ett par sekunder kvar.

Då skall allt gå fort, väldigt fort: hejvadheterduvadringerduifrånvadärdittsvar? Hej mitt namn är Lars Andersson och jag ringer från Skövde (konstpaus) ...mitt svar är... (här någonstans blir programledaren blank i pannan av tidspressen) båt. JA! (ett illvrål) detärrättdåskallvisevadduvinner.

2. Ett högre vinstbelopp gör inte att svaret blir lättare. Kan man inte svaret när vinstsumman är 2500 kr blir det inte lättare bara för att man lägger på en femhundring. Men programledaren däremot, är övertygad om att så är fallet.

3. Myndighetsmyglet aka. kryphålen. Jag är inte insatt i de regler och bestämmelser som gäller den här typen av spel men när man måste svara på en fråga, typ: "Vilken färg är blå?", för att gissa ordet - ja då måste det bara vara någon form av undanflykt för att slippa få lotteriinspektionen på halsen.

4. Hur vet man att någon är 18-år? Helt säkert alltså? Det skulle vara lätt avhjälpt om de kom in i någon form av sluss innan de fick ge sitt svar istället för att komma direkt till programledaren. Jag undrar hur många miljoner de har tjänat på alla minderåriga som ringer in och "drar en rövare".

5. Det mest kända speltricket som alla vet om och som funkar (även på mig) är myntklirret i en enarmad bandit. Visst blir man lite sugen när man går förbi någon som spelar och som vinner 10-15 kr? Det rasslar så gott... Det är ett medvetet val gjort av tillverkarna att inte ha någon stötdämpning i uppsammlingslådan för att locka fler att spela.

Sirener som tjuter, ljus som blinkar, yviga kamerarörelser, överbelamrade studios och text som far fram och tillbaka ger mig bara migrän och gör så att jag kopplar om illa kvickt.

6.Okej du tittar in i kameran och ordgåtan är något blurr längst nere i hörnet. Måste vi verkligen se alla pormaskarna på programledarna när de förskräckt stirrar in i kameran, är det inte bättre att de blåser upp ordet/pusslet som skall lösas i helbild?

7. Långsökta svar är ett ledord som dessa program strävar efter. Det är större risk att svaret biter en i röven än att man lyckas "jaga ifatt det".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fattar inte varför de inte förbjuds faktiskt. Finns det någon kontrollant som vet i förväg vilket ord det är som är "rätt", känns som om de byter vartefter folk ringer in. Jag har tom tagit bort dessa kanaler ur digalboxfavolistan för att slippa zappa förbi dem och se skiten på ren slump.

andros sa...

Jag har tom tagit bort dessa kanaler ur digalboxfavolistan för att slippa zappa förbi dem och se skiten på ren slump.

Det låter vettigt...

Det är nog mycket spel bakom kulisserna för att dra ut på de olika spelen så länge som möjligt kan jag tänka mig.