tisdag 14 januari 2014

Him & Her säsong 4 - och mina tankar om hela serien

Dan

Jag har mina favoriter i denna genre som kan benämnas som lättsam komedi med mörka undertoner. Och det är en väldigt fri tolkning som kanske någon motsätter sig.

"Couplings" är en favorit. "Cold Feet" är en annan och en tredje är "Gavin & Stacey.

Och så har vi "Him & Her" som jag snubblade över på BBC Entertainment ifjol (eller om det var förfjol). En som inte handlar om någonting och som i stort sett bara utspelar sig i ett rum (sovrummet) hos paret Becky och Steve. Ibland kommer deras granne Dan över och våldgästar paret. Då och då dyker Beckys syster (Laura) och (blivande) man (Paul) upp också. Plus ett par andra som syns i periferin.

Den sista, fjärde säsongen, skiljer sig dock helt från de tidigare säsongerna. För första gången rör sig Becky, Steve och gänget ute bland folk. Hela denna den fjärde säsongen utspelar sig på Laura och Pauls bröllop.

Ni som har följt serien sedan tidigare vet att Becky inte alls är någon trevlig människa. Det skruvas verkligen upp i och med hennes bröllop. Att kalla henne bridezilla  är i underkant och även Paul är sig lik, på gränsen till att explodera. Inte minst under denna den fjärde säsongen. Ni som kan hans historia vet att han tänkte fly med en mycket yngre tjej i säsong två - men det kom av sig. Nu har han istället ihop det med sin älskare (mycket äldre) Graham som han tänker fly med från bröllopet.

Och någonstans där börjar knasigheterna. Det är lite rörigt då man är van vid att det bara skall vara ett par personer som syns i bilden i "Him & Her". Nu är det en hel hög med bröllopsgäster. Kusiner, halvbröder, föräldrar, kompisar. Och så Dan då förstås. Han får tyvärr väldigt lite tid i rutan denna gång. Men han gör sina typiska Daniga saker som jag har lärt mig att uppskatta. Ni vet går runt och småplockar med saker och ting. Kanske stoppar något i fickan (broschyrer, tvål) äter mat.

Många trådar knyts ihop i slutet och några lämnas öppna. Men detta är den sista säsongen någonsin. Jag kan inte be om så mycket mera och britterna brukar inte plocka upp serier som har fått ett slut och det är ju bra. Men man vet aldrig.










Inga kommentarer: