tisdag 2 november 2010

The Walking Dead S01E01

Huvudrollsinnehavaren Rick Grimes spelad av Andrew Lincoln

Jag är direkt ingen expert på zombies – eller vampyrer för den delen – men just den sistnämnda utdöda folkgruppen har uppmärksammats bra mycket mera än vad zombies ha gjort under den senaste i alla fall 20 åren om inte längre. Zombies har levt ett rikt liv i data/tv-spelens värld främst i form Resident Evil-serien och även någon enstaka hit som nyinspelningen av George A. Romeros ”Night of the Living Death” och ”28 dagar senare”. Men annars har vampyrerna varit de som har dominerat.

Men nu verkar det bli ändring på det. ”The Walking Dead” är baserad på seriealbumet med samma namn från 2003 skriven av Robert Kirkman med flera och Frank Darabont (The Shawshank Redemption, The Green Mile) är hjärnan bakom filmatiseringen.

Handlingen i sig är inte extraordinär och om det är ”The Walking Dead” som har kopierat ”28 dagar senare”:s inledning eller tvärtom har jag ingen aning om men jag vet att en av filmerna baserad på ”Resident Evil” har en liknande början. Man/kvinna i koma vaknar upp på sjukhuset och ser till sin förskräckelse att något hemskt har hänt.

Handlingen är alltså rätt banal och har som sagt gjorts förut. Men inte i närheten lika snyggt som det görs i ”The Walking Dead”. Allt är storslaget och påkostat, skådisarna känns helgjutna, mycket blod och äckel. Kanske inga hoppa till i tv-soffan scener men nerven finns hela tiden där. Lägg därtill engagerande människoöden och den underliggande skall-de-någonsin-träffas oron som genomsyrar karaktärerna så har vi en väldigt bra tv-serie.

Alla som gillar zombies och som kanske känner sympati för dem (det finns en rätt gripande scen i en park mot slutet av det första avsnittet) får verkligen inte missa denna pärla som är en av få serier som lever upp till förhandshypen. ”The Walking Dead” är en topp-5 serie i år. Kanske till och med topp-3.

2 kommentarer:

Anna Thunman Sköld sa...

Yeees, gillade den också jättemycket, topp 3 för mig :D

andros sa...

Visst är den bra! Jag har ännu inte bestämt mig för hur bra jag tycker att den är. Alltså om vi snackar listor. Jag får se hur jag gör :)