onsdag 7 juli 2010

The Gates S01E01

Har ni hört talas om Celebration? Celebration är Disneys svar på det perfekta samhället. En Gated Community tagit till det extrema på alla sätt och viss. Alla drygt 3000 innevånare på de 20 km² är om inte handplockade för att få bo där så näst intill i alla fall.

Varför jag tar upp detta? I all den perfektion som Celebration står för finns det ändå saker som gror under ytan. Vilket kunde ses i en dokumentär, vars namn jag har glömt bort, som gick i en av SVT temakvällar som gick på TV för några år sedan. Allt ifrån droger till prostitution förekom, vilket ingen riktigt ville låtsas om. Och någonstans där kommer ”The Gates” in i resonemanget. Kanske inte droger, kanske inte hustrumisshandel men något betydligt mera spännande, nämligen vampyrer.

Jag kan med en gång erkänna att jag börjar bli lite trött på vampyrer i alla dess former och slag. Jag ser till exempel ”True Blood” best of the best. Nu kan det egentligen bara gå utför. Och jag sätter ”The Gates” på en platå mellan toppen av avgrunden.

Story är något så när originell, vampyrer som tål ljus är ett relativt oprövat grepp, Rhona Mitra är i vanlig ordning het, historien bakom familjen Monoham är tillräckligt intressant för att kunna konkurrera med vampyrernas hemlighetsmakeri.

Vem vet vem som är vem? Vampyrer, vargar och något mera? Lite spännande är det nog allt. Troligtvis ingen serie som jag kommer att följa slaviskt men om den kommer till Sverige (och då till TV6, tro mig...) så visst, varför inte?

Inga kommentarer: