fredag 9 oktober 2009

17:20-18:00 på SVT2

Innan ni går in på tv.nu (eller någon liknande site) eller bläddrar i era tv-bilagor kan jag med en gång berätta att jag talar om "Nyhetstecken", "Oddasat" och "Uutiset". Tre på sitt sätt mycket egendomliga produktioner varav bara en - som enligt mig - har existensberättingande.

Jag går helt med på premissen bakom Nyhetstecken: "Nyheter på tecken för döva och hörselskadade". För egen del kan de gärna utöka de 10 minuterna de har till förfögande till en kvart eller så.

Oddasat... ja -varje gång de gör ett reportage från Sametinget eller ett inslag om rennäringen känns det som öppet mål och straffspark. Vore det inte bättre att baka in "Oddasat" i de lokala nyheterna i län/områden där det bor samer?

Sist men inte minst Uutiset. Nyheter för alla finnar som bor i Sverige och som inte har lärt sig svenska. Ja jag vet att det bor 100.000-tals finlandssvenskar i Sverige men varför inget nyhetsprogram på arabiska? Eller spanska, portugisiska, engelska etc.

Nej jag ser hellre mera nyheter för barn (som "Lilla Aktuellt", fast lite oftare och med lite tyngre nyheter) och lättförståeliga nyheter (som Klartext på P4 18:00).

2 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller Oddasat vill jag bara påpeka att det bor samer i hela Sverige, inte bara i vissa län.

Det samiska språket (som egentligen består av flera olika, varav nord-, syd-, lule-, pite- och umesamiska talas i Sverige) är starkt hotat. En av anledningarna är att samiska barn förbjöds tala sitt modersmål i skolorna på 40-, 50-talen, vilket gjorde att många samer tappade sitt språk under uppväxten. För att samerna ska kunna återta, stärka och bevara sitt språk är det jätteviktigt att höra det talas. Samiskspråkig media är därför helt nödvändig. Det är också viktigt för att stärka identiteten och samhörighetskänslan hos den samiska befolkningen. Liksom för att överhuvudtaget få reda på vad som händer.

Om de samiskspråkiga nyheterna var inbakade i de lokala nyheterna tror jag inte att de skulle rapporteras på samiska. Dessutom sträcker sig det samiska området (Sápmi) långt utanför Sveriges gränser, så ofta rapporter Oddasat även från Norge, Finland och Ryssland. Liksom mer allmänt om urbefolkningsfrågor. Såna nyheter skulle kanske inte värderas så högt av svenska nyhetsprogram. Men det vore naturligtvis önskvärt om även de "vanliga" nyhetssändningarna rapporterade om samiska angelägenheter.

Anonym sa...

Sen är nog inte de finlandssvenskar som bor i sverige särskilt intresserade av att se på nyheter på finska, eftersom deras modersmål är svenska. Sverigefinländarna däremot.