måndag 12 oktober 2009

100 bästa tv-serierna under 00-talet

Som rubriken kanske skvallrar om tänkar jag till slutet av året presentera de 100 bästa tv-serierna under 00-talet. Fjorton inlägg (...med platserna (fast i bakvänd ordning då): 1, 2, 3, 4-5, 6-10, 11-20, 21-20, 31-30, 41-50, 51-60, 61-70, 71-80, 81-90, 91-100) siktar jag på att det skall bli och nu vill ja ha din hjälp att tipsa om eventuella tv-serier som jag kan tänkas ha glömt i listan här under.

Riktlinjer:

*Endast serier som har haft sin början mellan åren 2000-2009. Men! Föreslå gärna tv-serier som har sin början 1999. Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag skall göra med "Sopranos", "Queer as folk" och "Family Guy". Tre bra serier som startade 1999.

EDIT: Efter lite övervägande har jag beslutat mig för att inkludera 1999 också. Annars skulle jag missa tv-serier som Family Guy, The West Wing, The Sopranos, Futurama, Angel osv. och det går ju inte, eller hur?

* Det kan vara tv-serier fån hela världen. Men är de alldeles för obskyra hamnar de nog med största sannolikhet inte på listan.

* Renodlade ståuppshower, reality, dokusåpor, tävlingsprogram etc. är exkluderade. Alltså inte "Chapelle's Show", "The Osbournes", "Mythbusters", "Top Gear", "Jackass", "Dirty Jobs", "Penn and Teller: Bulshit!""Kenny vs. Spenny" osv.

* Även miniserier är tillåtna.

ÄNDRAD: 19-10-09

Här är listan, begrunda den och föreslå serier!

0-9
24
30 Rock

A
American Dad
Angel
Arrested Development
Ashes to Ashes
Attachments

B
Battlestar Galactica
Big Love
Bones
Boston Legal
Boston Public
Breaking Bad
Brotherhood
Brothers & Sisters

C
Californication
Carnivàle
Chuck
Community
CSI
CSI: Miami
CSI: NY
Couplings
Criminal Minds
Curb your enthusiasm

D
Damages
Dark Angel
Day Break
Dead like me
Deadwood
Dexter
Doctor Who
Dollhouse

E
Entourage
Epitafios
Extras

F
Farscape
Fat Actress
Firefly
Flight of the conchords
Friday night lights
Fringe
Futurama

G
Generation Kill
Gilmoure Girls
Glee
Gossip Girl
Grounded for life
Greek
Green Wing
Greys Anatomy

H
Heroes
House
How I meet your mother

I
In Treatment

J
Jekyll
Jericho
John Adams

K
Kyle XY

L
Las Vegas
Law & Order: SVU
Lie to me
Life on Mars
Life on Mars US
Little Britain
Little Britain USA
Lost

M
Mad Men
Malcolm in the middle
Medium
Men in trees
Merlin
Monk
My name is Earl

N
NCIS
Nip/Tuck
NUM3ERS
Nurse Jackie

O
One Tree Hill

P
Parks and Recreation
Primeval
Prison Break
Privileged
Psych

Q

R
Reaper
Reno 911!
Rescue Me
Robin Hood
Robot Chicken
Rome
Rules of engagement

S
Samantha who
Secret diary of a callgirl
Scrubs
Shark
Six feet under
Skins
Smallville
Sons of Anarchy
Southland
Stargate Atlantis
Stargate Universe
Star trek Enterprise
Supernatural
Svamp Bob Fyrkant
Swingtown

T
Terminator: The Sarah Connor Chronicles
The Black Donnellys
The Boondocks
The Inbetweeners
The L word
The new adventures of old Christine
The O.C
The Office US
The Sarah Silverman program
The Shield
The Riches
The Tudors
The Unit
The West Wing
The Wire
Torchwood
True Blood
Trust me
Two and a half men

U
Ugly Betty
United States of Tara

V
Veronica Mars

W
Weeds

X

Y

Z

Å-Ö

3 kommentarer:

Lisa sa...

Jag kräver att Arrested Development läggs till! Nä men seriöst, en av 00-talets bästa serier alla kategorier. Den kan inte inte vara med.

Lisa sa...

Ursäkta spammandet men jag kom på en till som faktiskt också måste listas: The Boondocks.

andros sa...

Arrested Development hade jag helt glömt bort! Men det beror nog på att den aldrig har varit någon favorit...

Apropå The Boondocks så måste jag även lägga till Robot Chicken också.

Du får gärna spamma hur mycket du vill, tipsa gärna om flera tv-serier :)