lördag 27 juni 2009

Nurse Jackie S01E01

Jackie är en alldeles vanlig sjuksköterska om man bortser från att hon är arbetsnarkoman, tablettmissbrukare och mer än gärna tar lägger benen i vädret för någon av läkarna - som hon i sin tur hatar för deras inkompetens. Ovanpå detta försöker hon hålla ihop familjen och handskas med nya sjukvårdsbiträden.

Denna serie liknar verkligen inte något annat i samma genre. Det närmaste jag kan komma är ”Green Wing”. Övriga liknelser med andra sjukhusserier hittar jag inte. Detta är en given pärla att följa framöver, framför allt med tanke på Edie Falco är fullkomligt lysande i rollen som Jackie.

Nu återstår det bara att se vad de andra kanalerna kan hitta på: TNT med ”Hawthorne”, NBC med ”Trauma” och ”Mercy” (som jag har stora förhoppningar på och som förövrigt hade premiär den 16 juni men jag har ännu inte haft tid att se den) och CBS ”Three Rivers”. Som vanligt är sjukhusdramor dominerande bland årets nya serier, men jag tror dock att ”Nurse Jackie” blir svårslaget i denna genre.

5 kommentarer:

Thunman Sköld sa...

Coolt - nu fick du mig att vilja se Nurse Jackie! Tack för tipset :)

andros sa...

Varsågod! Nurse Jackie är verkligen en lättsmält serie för att vara så tung, om du förstår vad jag menar :)

Jag är redan inne på avsnitt 3, och jag känner mig rätt nöjd att jag har börjat följa denna serie nu under sommaren.

Thunman Sköld sa...

Och nu kommer den till SVT! 3 oktober!

andros sa...

Jasså gör den! :P

Det hade jag ingen aning om, tack för upplysningen :)

Anonym sa...

Detta var en sjukt bra serie!
Såg första utan några som hellst förväntningar.
Tänkte att det var det gammla tugget där läkarna har övernaturliga superkrafter och oändligt med resurser. Nurse Jackie hade mycket skarp humor och lite mer realism än de andra jag sett hitills. Tack!