fredag 10 september 2010

Terriers S01E01


Den föredetta polisen Hank Dolworth och hans kompis Britt Pollack är två inte helt lyckade olicensierade privatdetektiver som hankar sig fram på småjobb och det dröjer inte länge innan de har blivit insyltade i något för dem väldigt stort.

En lång mening, mycket mer än så behövs inte för att beskriva bakgrunden till denna serie och handlingen i det första avsnittet.

Jag ser att en ny trend är på väg och den delar upp kabelbolagen i två läger. På den ena sidan har vi HBO som fläskar på i vanlig ordning under 2010 med ”Treme” och ”Boardwalk Empire”. Och på den andra sidan AMC med sin lågmälda konspirationsserie ”Rubicon” och nu då FX med ”Terriers” som är en än mer oglamorös serie än vad ”Rubicon” är.

Men nu är tv-säsongen inte över och jag har ännu inte sett Showtimes ”The Big C” och å andra sidan är HBO:S ”How to Make it in America” en mindre bombastisk version av ”Entourage” och jag blir besviken om inte AMC:s ”The Walking Dead” blir storslagen på alla sätt och vis. Tiden får utvisa om jag får rätt.

Men tillbaka till ”Terriers”. Donal Louge har alltid varit lite av en favorit och hans ovårdade yttre är i en klass för sig. Det kräver sin man att se trovärdig ut på tv med ovårdat skägg och en sliten flanellskjorta utan att se ut som en uteliggare. Och hans skådespelarstil passar som handen i handsken för den fifflarstil och know-it-all attityd som han porträtterar i rollen som Hank. Michael Raymond-James (Britt Pollack) är även han ett kärt återseende, han har inte synts i rutan sedan ”True Blood”.

Jag kanske var lite tvär gentemot handlingen i början av denna text. Det finns mer under ytan än vad som ryms i en lång mening och hos en olicensierad privatdetektivbyrå, som Hank själv säger: ”What if we actually are big time and we don't realise it?” Titta efter själv. Du blir inte besviken. Jag lovar.

Inga kommentarer: