tisdag 6 juli 2010

Ingen bor i skogen och SVT:s humor under 00-talet

Ärligt talat, jag tycker inte att "Ingen bor i skogen" är ett dugg roligt. Upplägget, karaktärerna och skämten går mig helt förbi. Olustiga konversationer på tu man hand, filosofiskt dravel, lustig rekvisita, skruvade berättelser - skall det vara roligt?

Överhuvudtaget har nya humorsatsningar på SVT har inte lockat mig under de senaste åren. Det är först under de senaste åren som jag har insett att Henrik Dorsin är en kul prick men jag har samtidigt ratat "Grotesco" helt och hållet. Ytterligare en tv-serie med radioanknytning, "Hej rymden!", var en stor gäspning enligt mig.

Visst finns det ljuspunkter även här. Både "Robins", "Morgonsoffan" och "Mia och Klara" har varit roliga och underhållande.

Kan det vara så att jag har fel? Har TV4 sprungit om på humorfronten? Gillar ni "Ingen bor i skogen" (och i så fall varför)?

Diskutera!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, SVT äger, SVTs humorprogram äger. Medan TV4 fortsätter att köra skämtbaserad/standup-humor ála Parlamentet,så försöker SVT alltid vara nyskapande och mer inriktad på karaktärsbaserad humor. En humor som långsamt byggs upp och då man inte riktigt vet när man ska skratta (inga avslutande poänger). Exempel på sådana är Anders och Måns, Mia och Klara men även Ingen bor i skogen som jag älskar, och som jag skall se nu.

andros sa...

Ja du har en poäng där med att SVT är mera nyskapande än vad TV4 är på humorfronten.

Själv är jag som sagt inte så förtjust i "Ingen bor i skogen" den känns alldeles för svår för mig. Samma sak med Grotesco. Det blir för mycket av det goda när det blir allt för skruvat.