onsdag 31 januari 2007

Jericho - En första titt

Jag har nyligen sett de tre första avsnitten av Jericho ett katastrofdrama om vad som händer efter att en kärnvapenexplosion har inträffat. De vanliga beståndsdelarna finns där som kan tänkas infalla, förvirring om det har brutit ut ett krig eller varit en olycka, någon/några som råkar mera illa ut än de andra, oroliga barn, knäppgök som inte kan vara lugn, en "mystisk" person som vet mera än de andra om vad som kan tänkas ha hänt, en kärlekshistoria mellan två personer som är dömt att misslyckas... på förhand. Utan att avslöja mera kan jag bara säga att det är en lyckad blandning av personer, lagom udda för att skapa spännande intriger.

Jag kan varmt rekommendera denna serie, speciellt om du som jag är sugen på ett riktigt bra katastrofdrama något man inte ser allt för ofta i tv sammanhang. Jag kan på rak arm inte komma på någon annan serie i samma genre än Invasion, möjligtvis faller också Lost in i denna genre. Och när både Invasion och Lost är inne i det ockulta och snurrar tar Jericho upp ett gammalt hederligt hot, atombomben, radioaktivitet ett möjligt tredje världskrig?

Ett litet frågetecken bara. Varför skall alla 25-35 någonting på drift alltid ha på sig svart skinnjacka och köra en gammal svart amerikanare? Skeet Ulrich gör det i denna serie David Boreanaz (okej då Angel är nog snarare 250-350 år i serien men han framstår som en 25-35 årig man i denna serie, ni förstår vad jag menar) gjorde det i Angel och Jensen Ackles gör det i Supernatural? Vår tids "ungdom" på drift?

(bild via TV.com)

Inga kommentarer: