onsdag 29 oktober 2014

Boardwalk Empire till vägs ände

Marc Pickering

VARNING FÖR SPOILERS!

Det var inte den första trailern som mig att längta efter "Boardwalk Empire" under våren/sommaren 2010. Det var ett längre  bakom kulisserna-klipp (som jag tyvärr inte har lyckats leta fram), där vi fick se Martin Scorcece berätta om sina intentioner för karaktären Chalky White. Hur viktigt den första presentationen var för oss tittare, när han (Chalky) tittade över sin egen axel och kameran panorerade in honom..

Det här blir något stort tänkte jag. Och det blev det också. Nästan.

"Boardwalk Empire" är och var Steve Buscemis serie. Det var han som bar upp hela serien men sin sympatiska (nåja) tolkning av Enoch "Nucky" Thompson. Visst, det fanns många roller, större som små, som är värda att nämna. Michael Shannons Nelson Van Alden och Stephen Grahams Al Capone. För att inte tala om Marc Pickering som tjugo-någonting Nucky i säsong 5. Det  kanske allra bästa rollprestationen i hela "Boardwalk Empire".

Men det som talar emot "Boardwalk Empire" storhet är att säsongerna var såpass ojämna. Upptakten till finalen i säsong 3 var ren ren njutning (men med kanske några lite väl stora dippar, därav ojämnheten). Och sedan börja på ny kula i säsong 4. Jag hade redan här kunnat hoppat 10 år in i framtiden och lagt mera krut på den sista säsongen istället. Nu kändes mest den sista, femte, säsongen uppstyltad och rörig. Alldeles för många lösa trådar. Och med tanke på att de även skulle klämma in ett gäng flashbacks också. Ja, det blev lite för mycket.

När jag väl är inne på den femte säsongen känns det bra att avsluta det här inlägget att prata lite om den.

Jag är ändå nöjd med hur det blev med tanke på hur mycket som skulle knytas ihop. Den gudomliga rättvisan skipades still slut och familjen Darmondy fick sin hämnd. Även om jag tyckte att Darmondy-handlingen - som avslutades för flera säsonger sedan - var lite av en nödlösning.  Jag minns knappt vilka från den klanen som överlevde? Men det kanske var bäst så.

Jag undrar dock när vi får se en liknande storserie som utspelar sig i samma genre? Det kommer nog tyvärr att dröja. Tur då att veta att man alltid kan börja om från början med "Boardwalk Empire". Om inte annat för att få ett större perspektiv på det som hände på slutet.



Inga kommentarer: