söndag 17 augusti 2014

De förbisedda serier är oftast de bästa - Mina tankar om brittiska komediserier

Familjen i "My Family"

Vem gillar inte brittisk humor?  Är det inte de universala som är gillade av alla - "The Office", "Mr. Bean" och "Fawlty Towers" - så är det de lite mera kultiga serier som "Black Books", "Little Britain" och "Red Dwarf".

Men den typen av brittisk humor som jag gillar allra bäst, för mig till ett gränsland mittemellan dessa två  och den personifieras bäst av en påhittad serie (som tar just den genren till sin spets). Kommer ni ihåg Ricky Gervais serie "Extras"? Och den metaserie som Andy Millman (Ricky Gervais) skapade? When the Whistle  Blows, någonstans där börjar jag bli intresserad på riktigt.

Gärna typiskt engelskt och lite over-the-top. Lite lustiga hattar och överspelande gör ingenting. Burkskratt? Javisst, om det passar. Serier som "My Family", "Friday Night Dinner", "One foot in the Grave" "Benidorm", "The Vicar of Dibley", "Keeping up Apperances, "Two Pints of Lager and a packet of Crisps", "Dad's Army" (Krutgubbar), "Bedtime" (se bild), "Doc Martin" - ja listan kan göras hur lång som helst.

Serier som är halvkända och (oftast) välspelande. Med fans som är långtifrån lika fanatiska som de hos kultserierna men som ändå hittar sin publik. Ge mig en bra sådan serie och jag tittar på den direkt. Det kan jag nästan lova.

Har ni några favoriter bland alla dessa halvkända brittiska komediserier?

Inga kommentarer: