torsdag 22 augusti 2013

Kristallen 2013 - Nomineringarna



För en dryg vecka sedan (14 augusti) gick Kristallen ut med vilka som var nominerade till galan - 30 augusti på SVT1 20:00 med Gina Dirawi och André Pops som programledare - och jag tänkte att det vore lagom såhär mittemellan att sia över vilka som vinner priserna.

Här följer de nominerade i alla kategorier och vilka jag tror vinner respektive hoppas på:





Årets barn- och ungdomsprogram

Geografens testamente UR
Jonson & Pipen – superklant och superfjant TV4
Lilla Aktuellt SVT
Mysteriet på Greveholm SVT
Snoffe, döden och jag SVT

Lämna walkover i en kategori är fegt men "Mysteriet på Greveholm" ligger väl bra till skulle jag tro. Och kanske även "Jonson & Pipen"

Vinnare: Mysteriet på Greveholm
Min favorit: Mysteriet på Greveholm


Årets dokumentärprogram

Fatta katastrofen UR
För dig naken SVT
Palme – älskad och hatad SVT
Stenbeck – den motsägelsefulle kapitalisten SVT
Vi som älskade SVT

Jag brukar ha bra koll på (SVT:s) dokumentärerna i denna kategori. Jag känner igen de flesta till namnen men  det är inga som har fastnat i minnet direkt. Möjligtvis då "Palme -älskad och hatad".

Vinnare: Palme -älskad och hatad
Min favorit: Palme -älskad och hatad


Årets dokusåpa

Bigges Loser – tro, hopp och kärlek Sjuan
Hela Sverige bakar Sjuan
Kockarnas kamp TV4
Project Runway TV3
Svergies mästerkock TV4

Det blir matlagning för hela slanten. "Kockarnas kamp" eller "Sverige mästerkock" tar hem detta. Men det känns konstigt då det inte längre finns någon renodlad old-school dokusåpa att nominera. Som "Big Brother" eller "Robinson"

Vinnare: Sverige mästerkock
Min favorit: Kockarnas kamp


Årets fakta- och aktualitetsprogram

Fuskbyggarna TV4
Jag litade på lagen UR
Anna Luuk Priske UR
Korrespondenterna SVT
Stalkers TV3
Veckans brott SVT

Korrespondenterna har alltid varit lite av en favorit. Kul att få reda hur det går till när de är ute runt om i världen och rapporterar om vad sker. Men GW är ju alltid GW. Han blir nog svårslagen.

Vinnare: Veckans brott
Min favorit: Korrespondenterna


Årets granskning

Kalla fakta – Parken Zoo TV4
Kalla fakta – När alla sviker TV4
Uppdrag Granskning – Hotet inifrån SVT
Uppdrag Granskning – Män som näthatar kvinnor SVT
Uppdrag Granskning – Telia Sonera – Uzbekistanaffären SVT

Denna kategori känns mest som årets trend i twitter. Det är den här typen av granskningsprogram så går heta på twitter strax efter att programmen har sänts. Ingen aning om vem som kan tänkas vinna? Men näthat är ju ofta ett säkert kort.

Vinnare: Uppdrag Granskning - Män som näthatar kvinnor
Min favorit: Uppdrag Granskning - Män som näthatar kvinnor


Årets humorprogram

112 Aina TV6
Allt faller TV4
Kontoret TV4
Partaj Kanal 5
Solsidan TV4

"Allt faller" borde ta hem detta. Själv har jag haft roligast med "Partaj" men då känns just "Allt faller" mera nyskapande. Och så känns det väldigt fel att inte "Familjen Holstein-Gottorp inte blev nominerad. Den serien hade gärna kunnat få ta "112 Aina"s plats. Men jag antar att de var tvungna att viga en plats åt någon annan kanal då TV4 är såpass dominerande.

Vinnare: Allt faller
Min favorit: Allt Faller


Årets livsstilsprogram

Halv åtta hos mig TV4
Helt sjukt TV4
Historieätarna SVT
Jakten på det perfekta livet SVT
Pluras kök i Spanien TV3

Det finns egentligen bara en vinnare i denna kategori allt annat vore en stor skandal. Visst "Pluras kök i Spanien" var underhållande och "Jakten på det perfekta livet" var en snackis, men nej...

Vinnare: Historieätarna
Min favorit: Historieätarna


Årets realityprogram

Drömmen om landet SVT
Modellpojkar SVT
Nybyggarna Kanal 5
Svenska Hollywoodfruar TV3
Ullared Kanal 5

Det är en STOR skandal att "Allt för Sverige" inte är nominerad i denna kategori. Då håller det inte ens att SVT inte får ha för många nomineringar. Ta bort Modellpojkar så är väl det löst?

Vinnare: Nybyggarna
Min favorit: Drömmen om landet


Årets tv-drama

En Pilgrims död SVT
Molanders SVT
Morden i Sandhamn TV4
Portkod 1321 SVT
Torka aldrig tårar utan handskar SVT

Molanders var  ju rätt bra. Men det blir jordskredsseger för "Torkar aldrig tårar utan handskar". Som är om möjligt ännu större favorit i sin kategori än vad "Historieätarna" är i sin".

Vinnare: Torka aldrig tårar utan handskar
Min favorit: Torka aldrig tårar utan handskar


Årets underhållningsprogram

Eurovision Song Contest 2013 SVT
Hellenius hörna TV4
Kristallengalan Kanal 5
Patrik möter TV3
Så mycket bättre TV4

Den nästa största skandalen (efter Allt för Sveriges uteblivna nominering) är nog ändå att Kristallengalan själva är nominerad. Det känns jävligt onödigt.

Vinnare: Så mycket bättre
Min favorit: Så mycket bättre


De Publika priserna som vi tittare kan rösta på här!

Årets sport-tv profil

André Pops SVT
Anna Brolin TV4
Frida Nordstrand TV3/Viasat sport
Tommy Åström Kanal 5

Pops.

Vinnare: André Pops
Min favorit: André Pops


Årets manliga programledare

David Hellenius TV4
Erik & Mackan TV6
Erik Haag SVT
Filip & Fredrik Kanal 5

Jag brukar alltid slänga iväg en röst på Erik & Mackan. Men deras senaste serie (Världens största konspirationer med Erik & Mackan) är det svagaste de har gjort hitintills. Så de får ingen kärlek i år.

Vinnare: Erik Haag
Min favorit: Erik Haag


Årets kvinnliga programledare

Carina Berg Kanal 5
Gina Dirawi SVT
Kristin Kaspersen TV4
Renée Nyberg TV3

Berg och hennes nya program var ovanligt svagt med tanke på hur mycket den har hypats sedan hon slutade på TV4. Och Kristin Kaspersen har väl bara gjort "Nyhetsmorgon"? Det brukar väl oftast inte räcka till att bli nominerad? Nej Gina Dirawi tar hem detta!

Vinnare: Gina Dirawi
 Min favorit: Gina Dirawi


Årets program

99 saker med Erik & Mackan TV6
Breaking News Kanal 5
Historieätarna SVT
Så mycket bättre TV4

Denna kategori känns som årets största haveri när alla måste vara med. Återigen, jag gillar Erik & Mackan men de har absolut inte en chans (även om de kom på andra plats i en kategori ifjol/förfjol) att vinna.

Vinnare: Historieätarna
Min favorit: Historieätarna



Inga kommentarer: